De Kunsthal ziet vrouwen opeens staan!

03 juli 2022 door Ada van Dijk
De Kunsthal ziet vrouwen opeens staan!
Lichtbildwerkstatt Loheland, Sprung, um 1930 Foto Loheland‐Stiftung Archiv) courtesy Kunsthal

Rotterdam hangt sinds een week of twee vol met mooie zeegroene affiches. Het is promotie voor 'Here we are!', vrouwen in design. Vandaag&Morgen vindt dat dan een beetje van: kom op zeg, het is evident dat vrouwen goede ontwerpers zijn, wat hebben ze nog te veroveren?  

Verrassend

Maar tot onze verrassing is dat niet de insteek van de expositie. De show gaat over hoe het ontwerpvak volwassen is geworden ondanks de stevige dominantie van mannen. 'Here we are' is een geslaagde poging deze dominantie als een historisch verschijnsel af te sluiten. We vinden dat verfrissend. De show is een klassiek overzicht met tijdbalken, pioniers, onderbelichte hoofdrolspeelsters en achterhaalde visies die verklaard worden vanuit de tijdsgeest. Beeld en film is goed gekozen en niet activistisch. Dat werkt. Het publiek gaat er mee aan de slag. We kwamen er een moeder die haar zonen meegenomen had tegen, zagen dochters met hun ouders.    

Claude Cahun

De tweede show op de benedenverdieping is een uitgebreid biografisch portret van de minder bekende surrealist Claude Cahun. Cahun vult 'Here we are' perfect aan omdat ze de verwachtingen die de maatschappij aan vrouwen oplegt, blootlegt en bevecht. Deze tentoonstelling geeft een sfeervol tijdsbeeld van de Franse avant-garde waarin foto's analoog waren en belichting niet vanzelfsprekend is. De expositie 'Onder de huid' ontstaat uit het gegeven dat er (g)een identiteit ontstaat zonder interactie met andere mensen. Cahun gaat daar ver in, en stelt ook dat 'de' identiteit een mysterie is, omdat je de eigen ervaringen niet los kan maken van het (vrouw)beeld dat de maatschappij je oplegt. Dat bevechten van opgelegde eisen doet zij in haar werk, en tijdens de oorlog in het verzet. Na de oorlog maakt ze tot haar dood consequent werk over de impact van fascisme van Hitler en de effecten ervan op maatschappij en identiteit.

'Hunger' door iET 

De show in hal drie gaat over de ontregelende invloed van de geboorte van een kind op de creatieve activiteiten van de moeder. Deze installatie brengt je diep in de verwarrende ervaring van het moeten bijdragen aan de identiteit van je kind. Je ziet en hoort hoe de kunstenares creatief onderuit gaat door de onvermijdelijke inbeslagname van aandacht door je kind. Ze toont haar reis naar nieuw creatief werk in installaties, foto's en muziek. Dat is mooi om mee te maken en hier moet je echt de tijd nemen. 

De Kunsthal vraagt met deze combinatie van tentoonstellingen aandacht voor de bepalende rol van het werk van vrouwen. Het impliciete pleidooi is dit werk los te zien van de sekse en vrouwen en hun persoonlijke keuzes als fundamenteel te zien voor de kwaliteit van de maatschappij. Dat is verrassend. Deze shows zijn voor iedereen belangrijk, ga op pad, let goed op, here we are! 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.