Alweer achtste maritieme boek in Rotterdam

28 mei 2020 door Hans Roodenburg
Alweer achtste maritieme boek in Rotterdam

Het is alweer het achtste boek ‘Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam’ dat door de grootste afdeling ter wereld, World Ship Society Rotterdam Branch, is uitgebracht. De uitgeverij is Watermerk in Rotterdam.

Van de wereldhandel wordt 90 procent over water vervoerd en noch de Brexit, Corona of lage olieprijzen veranderen daar iets aan, schrijft Cees de Keijzer, een van de twee auteurs. Cees de Keijzer, ook voorzitter van WSS Rotterdam Branch. De andere auteur voor het banendeel is secretaris van de vereniging Piet van Dijk.

,,De Rotterdamse haven neemt bij dat transport een vooraanstaande positie in en Rotterdam heeft niet voor niets als devies 'Navigare necesse est'. Het weerspiegelt het economisch belang van de scheepvaart en dit devies werd al 100 jaar geleden in goud ingelegd in de koepel van de hal van het stadhuis. Dat werd in 1920 in gebruik genomen en doorstond, met het devies, het bombardement van 14 mei 1940,’’ stelt De Keijzer.

Schepen en havenbanen zijn er onverbrekelijk mee verbonden. In deel acht komt een scala aan schepen die regelmatig klant zijn in Rotterdam aan de orde. Ook worden aspecten van de offshore belicht en passeren milieugerichte maatregelen de revue.

De factor arbeid in deze uitgave richt zich op een elftal havenberoepen, waarbij een uitzonderlijke havenactiviteit zijn intrede heeft gedaan, een ´havenfarmer´ die in het 3de gat van de Merwehaven op een drijvend ponton een koeienstal exploiteert voor melkproductie. Er zijn zelfs uitbreidingsplannen voor een kippenfarm, maar of er naast melk een markt zal ontstaan voor ´haveneitjes´ moet de toekomst leren.

Een negental fotografen van de WSS Rotterdam Branch leverde in grote diversiteit foto´s aan. Voor de auteurs vormden ze de inspiratie voor de begeleidende teksten met relevante informatie. Niet alleen bijzonderheden over schip, lading en haven komen voor het voetlicht, maar ook schimmige eigenarenconstructies of andere samenhangende verbanden. Voorts is er het ongekende belang van de Griekse reders voor het overzeese transport.

De WSS Rotterdam is met 343 leden de grootste afdeling ter wereld. Alle leden krijgen een exemplaar van het boek. Veel wereldwijde afdelingen van de oorspronkelijk in Engeland opgerichte World Ship Society liggen op zijn gat. ,,De situatie bij de Engelse moederorganisatie is minder rooskleurig om niet te zeggen zorgelijk,’’ schrijft voorzitter Cees de Keijzer in de vier of vijf keer per jaar uitkomend branchemagazine.

Corona treft ook de Rotterdamse enthousiastelingen van scheepvaart en haven. Bracht het vorige nummer nog een beeld dat de cruisemarkt top was, dat beeld werd wreed verstoord door de wereldwijde crisis om Covid-19. ,,De cruisesector raakte door de pandemie in een bijkans impasse. Schepen werden geweerd in havens, reizen geannuleerd, en geboekte cruises voortijdig afgebroken of ingekort,’’ stelt Cees de Keijzer in het blad.

Zelfs de 334 cruiseschepen van alle bij de Cruise Lines International Association aangesloten rederijen bleven voor de kant liggen of gingen voor anker. Of het nieuwbouwprogramma (23 cruiseschepen) afgeleverd wordt, is ongewis.

Het rijkelijk geïllustreerde en 112 pagina's tellende boek is verkrijgbaar in de boekhandel voor € 18,95 (ISBN: 978-90-78388-21-0) of via www.watermerk.eu te bestellen.

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.