Utrecht, ook voor Rotterdam een les

14 april 2009 door de redactie
Utrecht, ook voor Rotterdam een les

De kans is niet gering dat Utrecht binnenkort op zoek moet naar weer een nieuwe burgemeester.

Op zich lijkt er niets mis mee wanneer de gemeente Utrecht een bijdrage levert aan tijdelijke huisvesting van een nieuwe burgemeester. Die bijdrage ligt tussen de € 1.400 en € 1.500,- in de maand. Een gangbaar bedrag wanneer het om een gemeubileerd appartement gaat.

Burgemeester Wolfsen heeft vooraf inzage gekregen in de tekst die over dit onderwerp in het huis-aan-huisblad Ons Utrecht zou verschijnen. Hij kreeg daarna ruim de gelegenheid zich te verweren tegen de opvatting van bestuursdeskundige Twan Tak dat hij ten onrechte deze vergoeding had gekregen en zou moeten terugbetalen. Daarna gebeurde iets ongebruikelijks en schiep Wolfsen een landelijke rel die hem zijn kop moet kosten.


Buiten de hoofdredacteur om werd de uitgever ( Telegraaf-dochter Holland Combinatie via Lokale Media BV) benaderd. De gemeente Utrecht adverteert ook met gemeentelijke informatie in Ons Utrecht. Er is gedreigd deze advertenties terug te trekken wanneer de gewraakte quote van de bestuurskundige niet geschrapt zou worden. De uitgever zwichtte en koos er voor de 120.000 reeds gedrukte kranten bij het oud papier te donderen. De krant werd herdrukt zonder het gewraakte artikel. Een oliedom besluit. Want het stuk vliegt nu via internet door het hele land. Zie onder meer www.allesoverutrecht.nl Wanneer ik iets te vertellen had in Utrecht dan zouden niet alleen die koekenbakker als burgemeester, maar ook zijn hoofd communicatie in ieder geval mijn Laan uitvliegen.

We kunnen van deze rel ook nog iets leren. Veel gemeenten maken gebruik van plaatselijke huis-aan-huis bladen om hun informatie bij de bevolking te krijgen. Daar is niets tegen wanneer dat maar duidelijk wordt aangegeven en er een ijzeren muur tussen de redactie en de commercie is. In Rotterdam heeft de gemeente dit contract per september vorig jaar gegund aan het eveneens aan het Telegraaf-concern behorende nieuwe huis-aan-huis blad De Echo. Die krant wordt , naar onze eigen waarneming en de waarneming van anderen, uitermate slecht bezorgd. Wanneer ik hoofd communicatie van de gemeente Rotterdam zou zijn, zou ik af en toe een retourbonnetje met een interessante aanbieding op mijn gemeentelijke pagina’s afdrukken en kijken wat de response is. Of een gemeentelijke website propageren en kijken hoeveel bezoekers dat trekt. Met behoud van onze redactionele onafhankelijkheid kunnen we daar nog wel bij helpen ook.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.