Havenman van het jaar Gerard Deen: ‘Aardgas thuis is soms gevaarlijker’

10 januari 2012 door Hans Roodenburg

‘Iedere kilometer varen, is milieu besparen.’ Dat staat met grote letters op de nieuwe ‘groene’ binnenvaarttanker Argonon, de eerste ter wereld die kan varen op vloeibaaraardgas (80 procent) endiesel (20 procent).Door dit initiatief voor een milieu-vriendelijk aangedreven binnenvaartschip,gebouwd mede dankzij ‘bij elkaar gescharrelde’innovatiesubsidies,is ondernemer Gerard Deen uit Zwijndrecht afgelopen maandag gehuldigd als Havenman van het Jaar 2011.

 

Veel eer

Uit handen van voorzitter Theo Jongedijk van de Stichting Havenman van het Jaar kreeg hij gisteren de prijs uitgereikt, bestaande uit een penning, een oorkonde en voor de rest heel veel eer. Een jury van elf vooraanstaande mensen uit de haven heeft Deen verkozen tot 31ste Havenman van het Jaar. In hun keuze worden ze geacht onafhankelijk te zijn en zich niet voor karretjes van de eigen organisatie te laten spannen.

De Argonon is recent in de vaart gekomen en vaart vrijwel uitsluitend in het Rotterdamse havengebied voor het bunkeren van schepen. Volgens Jongedijk loopt Deen met zijn investering vier jaar vooruit op de ontwikkelingen naar een milieuvriendelijker binnenvaart in het streven om de uitstoot te verminderen van schadelijke stoffen die vrijkomen door het gebruik van scheepsmotoren.

Bij het ontwikkelen van de superschone Argonon zijn vele partijen betrokken geweest. Deen vertelde dat toen hij voor het eerste met het plan bij de overheidsinstellingen voor subsidie kwam, hij meteen werd teruggestuurd omdat men niet inging op globale ideeën. Er moest op basis van projectaanpak een concreet voorstel komen.

 

Steun

Deen liet zich daardoor niet ontmoedigen en met steun van vele anderen, onder andere zijn hele familie die samen een rederij van zes binnenvaartschepen runt, lukte het hem een gedegen ontwerp te laten maken. Waarna de subsidies loskwamen.

Volgens hem hebben schepen op aandrijving van LNG (vloeibaar aardgas op 162 graden onder nul) ook alle kansen economisch rendabel te worden, zeker óók zonder subsidie als de bunkerolieprijzen naar verwachting nog verder zullen oplopen.

Tot voor enkele jaren terug stonden in de Rotterdamse haven bijna alle seinen op rood als er sprake was van LNG. Een discussie die met name eind jaren ’70 hevig werd gevoerd toen er al plannen bestonden om een overslagterminal voor LNG in Rotterdam te bouwen voor in Algerije gewonnen en vloeibaar gemaakt aardgas. Dat ging toen na heftige politieke discussies niet door, maar op Maasvlakte (1) is onlangs gestart de Gate LNG-terminal, een gezamenlijk project van Gasunie en Vopak.

 

Weggestuurd

Wie schetst Deen zijn verbazing toen hij voor de eerste keer met de Argonon bij een olieterminal van ‘Britse eigenaren’ (BP, red.) op een steenworp van deze LNG-plant wilde aanleggen maar werd weggestuurd vanwege het vermeende gevaar van zijn aandrijving op LNG. Later is dat goed gekomen en heeft Deen na overleg de oliemaatschappijen achter zijn initiatief gekregen.

Hij noemt overigens LNG veel onschuldiger dan vele andere gevaarlijke stoffen die door de haven worden vervoerd of op bedrijven worden ‘gebruikt’ en verwerkt. ,,Misschien is aardgas thuis dat door klusleidingen van de Gamma loopt wel gevaarlijker.’’

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.