Een ketelbinkie in krantenland (24)

28 juni 2016 door Geert-Jan Laan
Een ketelbinkie in krantenland (24)

- Adviseur en een nieuwe krant -
Geert-Jan Laan vertelt: Begin 2003 werd duidelijk dat de nieuwe jonge directeur van het Dagblad van het Noorden Gijs Lensink de voorkeur gaf aan mijn jongere medehoofdredacteur Jan Bonjer.
In het najaar van 2003 bood Lensink mij een gunstige overbruggingsregeling tot mijn 65ste jaar aan. En daarna een zeer behoorlijk pensioen', zeker gezien de tien jaar dat ik hoofdredacteur van de Noordelijke kranten was geweest. Bonjer bleef niet lang.
Hij vertrok naar het Algemeen Dagblad om daar de fusie tussen die krant en een aantal regionale randstedelijke kranten voor te bereiden en uit te voeren.

Ik had dus mijn handen vrij toen de redactieraad van het Rotterdams Dagblad mij vroeg in deze fusie als extern adviseur op te treden. En zo kwam ik weer een aantal collega's tegen van zowel Het Vrije Volk als het Rotterdams Nieuwsblad.

De commerciële en de redactionele leiding van met name het Algemeen Dagblad en het concern De Perscombinatie wilden in september 2005 in een klap alle regionale avondbladen naar de ochtend brengen met als leidende algemene krant Algemeen Dagblad.

Ik vroeg of de grote baas van de Perscombinatie, Theo Bouman, wist waarom op 6 juni 1944 de geallieerden bij de Normandische invasie hun troepen niet op één strand aan land zetten, maar op liefst vijf stuks. Dat was om te voorkomen dat wanneer het op één strand zou mislukken – en dat gebeurde bijna op Omaha – er nog vier andere stranden waren waar de troepen wel succes zouden kunnen hebben.Ik waarschuwde, met de recente ervaring in Groningen waarbij we wel de tijd hadden genomen, voor zo'n scenario. Aan de grote baas van de Perscombinatie Theo Bouman, vroeg ik of hij wist waarom op 6 juni 1944 de geallieerden bij de Normandische invasie hun troepen niet op één strand aan land zetten, maar op liefst vijf stuks. Dat was om te voorkomen dat wanneer het op een strand zou mislukken – en dat gebeurde bijna op Omaha – er nog vier andere stranden waren waar de troepen wel succes zouden kunnen hebben.

Bouman zag niets in mijn voorbeeld. Het gevolg was dat direct na de fusie een grote chaos ontstond. Zo moesten de drukkerijen in een klap vele nieuwe edities drukken. Met als gevolg dat Utrechtse edities in Rotterdam werden bezorgd en Rotterdamse edities in Utrecht.
Ik had geadviseerd om eerst in Rotterdam het AD en het Rotterdams Dagblad samen te voegen zowel qua personeel als qua formule. Pas wanneer dat proces onder de knie was kon het eerst in Den Haag en dan pas later in Utrecht worden gerealiseerd. Maar nee hoor. De troepen marcheerden allemaal tegelijk de loopgraven uit met als resultaat op wat langere termijn een verlies van vele tienduizenden abonnees.

Een voormalig medewerker van de afdeling Oplage Zaken omschrijft de ontstane noodsituatie als volgt: ,,De voorbereidingstijd was veel te kort. Slechts een paar maanden waardoor de fusie van het AD met al die regionale bladen van Wegener, Rotterdams Dagblad, Dordtenaar, Rijn & Gouwe, Haagsche Courant, Utrechts Nieuwsblad en Amersfoortse Courant er zo'n verschrikkelijke chaos was ontstaan waar alles wat maar fout kon gaan ook fout ging.
Zowel technisch als administratief, alles. Met postzakken tegelijk kwamen de opzeggingen binnen. Er moest ongeveer tien uitzendkrachten worden aangetrokken om alleen al alle enveloppen open te maken. Het moeten er tienduizenden zijn geweest. Over de aantallen werden geen mededelingen gedaan. Die vloedgolf duurde wekenlang.”

Volgens het onderzoeksinstituut NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) raakte het AD na de fusie in september 2005, in 2006 60.000 aan oplage kwijt. Die oplage wordt nu geschat op 370.000 en dat betekent een verlies van 200.000 in tien jaar tijd.

Ik vond het wel mooi geweest. Er verscheen weer een nieuw project aan de horizon en dat heette Rotterdam, Vandaag& Morgen. Een gratis krant met een wekelijkse oplage van 55.000. Het eerste exemplaar zou op 2 oktober 2008 verschijnen.

Maar daarover de volgende keer.
Zie hier eerdere afleveringen.

 

 

 

 

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.