Pilot met elektrisch draagvleugelschip in Rotterdamse haven

11 juni 2025 door Externe auteur
Pilot met elektrisch  draagvleugelschip in Rotterdamse haven
Draagvleugelschip . Screenshot uit vid. PoR

(Door Havenbedrijf R'dam) Sinds kort is er in de haven van Rotterdam een bijzonder nieuw schip te zien: het volledig elektrische draagvleugelpatrouillevaartuig van Havenbedrijf Rotterdam. Het vaartuig is onderdeel van een pilot voor de vlootvernieuwing van de vaartuigen van het Havenbedrijf.  

Het nieuwe draagvleugelpatrouillevaartuig, de Artemis EF-12 Workboat,  kun je de laatste weken spotten op het water van de Nieuwe Maas. Het vaartuig kreeg de naam RPA ZERO, verwijzend naar de nul-emissie van het schip. Bij hogere snelheden wordt de romp van een draagvleugelschip, of hydrofoil, uit het water ‘getild’, wat de weerstand en golfslag vermindert en de energie-efficiëntie vergroot.

Vernieuwing vloot

In de komende twaalf jaar bereiken de vaartuigen van Havenbedrijf Rotterdam het einde van hun technische levensduur. Het Havenbedrijf grijpt deze mogelijkheid aan om de gehele vloot te vernieuwen, te verduurzamen en onderhoudsprocessen te standaardiseren en te vereenvoudigen. In deze pilot wordt gekeken of een draagvleugelschip geschikt zou zijn voor de taken van de Divisie Havenmeester.

De directie van Havenbedrijf Rotterdam heeft de ambitie uitgesproken om de nieuwe vloot zo emissieloos mogelijk te maken, om zo bij te dragen aan een duurzame haven. Daarbij staat voorop dat de nieuwe schepen fit for purpose moeten zijn: ze moeten zeven dagen per week en 24 uur per dag inzetbaar zijn voor een schone, veilige en efficiënte haven.

Snel en slim

Herman Verweij, manager Scheeps- en Milieuveiligheid bij de Divisie Havenmeester, vertelt: “We willen de slimste haven zijn, met steeds meer gebruik van moderne hulpmiddelen in onze handhavings- en monitoringtaken. We willen ook de meest duurzame haven zijn, maar bij incidenten moeten we wel snel kunnen reageren op het water.”

Met dit volledig elektrische vaartuig van Artemis Technologies wil Havenbedrijf Rotterdam mogelijke voordelen testen. Verweij: “Denk daarbij aan de minimale golfslag en uitzonderlijke stabiliteit, zelfs bij woelig water. Daarom zijn we enthousiast om te onderzoeken of en hoe elektrische draagvleugelschepen onze samenstelling van inzetbare middelen kan aanvullen.”

Toetsing kansen en risico’s 

De pilot loopt tot november 2025. De komende maanden volgen testen op de toepassingen, kansen en risico’s van draagvleugelschepen in de vloot. Daarbij kijkt het team van het Programma Vlootvernieuwing en Verduurzaming samen met de bemanning en asset managers onder andere naar vaargedrag, betrouwbaarheid van de vaartuigen, de voor- en nadelen van elektrisch varen en laden en de toepasbaarheid binnen de taken van de Divisie Havenmeester.

Samen met Artemis Technologies

Voor de pilot huurt Havenbedrijf Rotterdam een vaartuig van Artemis Technologies. Het bedrijf hoopt met de samenwerking de betrouwbaarheid en aanpasbaarheid van zijn draagvleugelvaartuigen te laten zien, stelt de CEO van Artemis Technologies, Dr. Iain Percy OBE: “Samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam is een kans om te laten zien hoe onze Artemis EF-12 Workboat kan bijdragen aan het duurzamer maken van nautische werkzaamheden. We kijken ernaar uit om de haven van Rotterdam te ondersteunen bij haar inspanningen om duurzaamheidsambities te bereiken, terwijl we de hoogste veiligheids- en efficiëntienormen handhaven.”


Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.