‘Pictogrammen op fietspaden’

27 oktober 2017 door de Redactie
‘Pictogrammen op fietspaden’

Wethouder Pex Langenberg en Quintis Ristie zetten de tag Zet Je Licht Aan op de Meent in Rotterdam. Photo Republic/Marco de Swart

ANWB en TeamAlert onthullen samen met wethouder Langenberg en CityPromotor Quintis Ristie de eerste pictogrammen op het fietspad op de Meent in Rotterdam. Aanvullend worden nog zo’n 40 pictogrammen door de stad gezet. Hierdoor neemt het voeren van correcte fietsverlichting toe van 4 op de 10 naar bijna 6 op de 10 fietsers. En dat is nodig, aangezien 43% van de jongvolwassenen tussen de 18-30 jaar de fietsverlichting niet altijd op orde heeft.* De ANWB en jongerenorganisatie TeamAlert slaan de handen ineen om hier verandering in te brengen.


Uitrol in Rotterdam
In Rotterdam raakt 37% van de fietsers ernstig gewond in het verkeer. Jongeren van 18 tot en met 24 jaar raken het vaakst ernstig gewond**. Aangezien jongeren een risicogroep vormen werkt de ANWB samen met jongerenorganisatie TeamAlert voor de regionale uitrol in (studenten)steden. Na de introductie in Den Haag op 13 oktober dit jaar is Rotterdam samen met Utrecht de volgende gemeente die dit initiatief steunt en samen met de ANWB gaat kijken naar de toepassing in de gemeente. In Rotterdam worden in totaal zo’n 40 pictogrammen geplaatst op de Westzeedijk, Vasteland, Erasmusbrug, De Meent, Boezemstraat, Crooswijkseweg en de Boezemlaan.

“Ook in Rotterdam vinden ongevallen plaats met fietsers die geen licht aan hebben. Aandacht voor fietsverlichting is al jaren een thema, afgelopen jaren is hier ook veel aan gedaan met bijvoorbeeld het uitdelen van gratis fietslampjes. Wij vinden dit dus heel belangrijk en ondersteunen dan ook de actie van ANWB en TeamAlert om aandacht te vragen en zichtbaar te zijn!”, aldus wethouder Langenberg.

Quintis Ristie kan dit alleen maar beamen: "Als inwoner en verkeersdeelnemer van deze mooie stad kom ik gevaarlijke verkeerssituaties tegen doordat niet iedereen goed zichtbaar is in het verkeer. Onlangs zag ik een ouder en kind op de fiets, waarbij het kind niet tijdig werd opgemerkt door een auto. Gelukkig liep dit net goed af, maar dit soort situaties willen we natuurlijk vermijden. Zorg daarom dat je goed zichtbaar bent, want veilig verkeer begint bij jezelf."

Afname onveilige verkeerssituaties
Maverick heeft een onderzoek uitgevoerd waarbij zij een gedragsinstructie hebben ontwikkeld die mensen erop wijst dat zij hun fietsverlichting aan moeten zetten. Drie pictogrammen; een hand die op het knopje van de koplamp drukt, een hand die de dynamo aanzet en de tekst ‘zet je licht aan’ zijn aangebracht achter elkaar op verschillende fietspaden. De laatste instructie ‘zet je licht aan’ is geplaatst vlakbij een stoplicht, zodat het mogelijk is om het licht aan te zetten. Deze gedragsinterventie zorgt ervoor dat het voeren van correcte fietsverlichting toeneemt, van 4 op de 10 naar bijna 6 op de 10 fietsers. Hiermee verwacht de ANWB dat het aantal onveilige verkeerssituaties door fietsers zonder licht afneemt.

* TNS NIPO 2016: Attitude ten opzichte van fietsverlichting
** LMR cijfers uit ‘Meerjarenplan 2016 - 2018’

Over ANWB Lichtbrigade
De ANWB vindt verkeersveiligheid belangrijk. Al meer dan 130 jaar zet de ANWB zich in voor het vergroten van de verkeersveiligheid door zich onder andere in te zetten voor goed verlichte fietsers. Met de Lichtbrigade gaat de ANWB dit jaar voor de zesde keer het land in om iedereen te wijzen op het belang van fietsverlichting. Dit maatschappelijke project van de ANWB is tevens Nederlands grootste fietsverlichtingsactie met 11.000 vrijwilligers en meer dan 2600 landelijke acties in de maand oktober.

Over Maverick
Maverick adviseert organisaties over (grootschalige) gedragsverandering/nudging. Daarnaast ontwikkelen en testen zij verschillende sociaal psychologische interventies om de meest effectieve manier van gedragsverandering te achterhalen. Zij focussen zich hierbij uitsluitend op sociaal-maatschappelijke thema’s zoals veiligheid en duurzaamheid.

Over TeamAlert
De levens van alle Nederlandse jongeren beter maken. Dat is de droom van TeamAlert. Dit doet de organisatie door jongeren uit te dagen het meeste uit hun leven te halen en te laten zien hoe ze hun leven gelukkiger, veiliger en gezonder kunnen leiden. Vanuit die visie richt TeamAlert zich op uiteenlopende relevante maatschappelijke thema’s die jongeren aangaan, zoals verkeersveiligheid, een gezonde leefstijl en slim omgaan met geld.

Bron foto's: YouTube Filmpje Open Rotterdam

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.