Depot-tentoonstelling 'The stories we tell' en het plezier van het kijken

De persoonlijke blik van eigentijdse kunstenaars op de samenleving en op geschiedenis was voor curator Amira Gad die vanaf 2024 voor Boijmans werkt het uitgangspunt voor de nieuwe tentoonstelling ‘The stories we tell’ in het depot van Boijmans. De tentoonstelling, het ensemble van kunstwerken door samenstelster Amira Gad uit de Boijmanscollectie gelicht, verteld een verhaal is het idee. Er is een inhoudelijke gemeenschappelijke deler, de werken vertellen verhalen en bij elkaar gebracht, vertellen ze een nieuw verhaal. De titel van de tentoonstelling is een reflectie daarvan. Er zijn recent aangekochte kunstwerken te zien zoals van Anne Wezel of Tal R samen met werken die al een halve eeuw in de collectie vertoeven. Week van George Segal of Anselm Kiefer.
Het boeiende van dit soort combinaties, van al langer bekende kunstwerken en nieuw werk dat nog niet tot het collectieve kunstgeheugen hoort is altijd dat je ook het oudere werk met andere ogen opnieuw gaat zien. Daar komt hier in de ruimte van Stichting Droom en Daad op de vijfde verdieping van het Depot nog de dimensie van de ‘technische’ ruimte bij. Het aardige van de meeste Depot interieurs, dat ze iets van het opslag karakter van het gebouw weerspiegelen. De plafonds en wanden onafgewerkt, ‘technisch’, slechts gedeeltelijk voor de gelegenheid bekleedt, de overal opduikende schaalvorm van de buiten wanden. In dit geval wordt dat nog versterkt door de aan de centrale hal grenzende ‘zwarte‘ doos waarin een video installatie van David Claerbout is opgenomen. In die doos wordt de reflectie van de zon in de gevel van een gebouw in Napels getoond gedurende zijn baan van opgang tot ondergang. 12 uur of 14 uur samengebald door de kunstenaar in 38 minuten. Langzaam genoeg om de video iets oneindigs en real time-achtigs te geven, snel genoeg om niet aan de aandacht te ontsnappen.

Susanna Inglada vertelt over haar werk 'The City' .Foto RP Glasbergen
Susanna Inglada was er zelf bij in de rondleiding die leden van de pers door de tentoonstelling kregen. Haar monumentale werk ‘The city’ heeft nu al iets iconisch. Drie meter hoog , geschilderd op papier dat ze om het in die breedte te kunnen kopen speciaal uit Londen moet laten komen. Duur nu na de Brexit merkt ze tongue-in- cheek op. De kleurrijke en soms hoekige figuren verraden iets van de Spaanse afkomst van de kunstenaar. Ze vertelt dat behalve de altijd opeen gepakte hektiek van de stad haar inspiratiebronnen Francesco Goya en Pablo Picasso zijn, beide schilders zie je geëchood in haar werk, de Caprichos van Goya en de vervormingen van Picasso. Inglada is Spaans, woont in Rotterdam en werkt in Amsterdam.
Inglada en Claerbout zijn slechts twee van de makers uit The stories we tell, maar pars pro toto voor wat een tentoonstelling bijzonder kan maken. Ongeveer op de zelfde wijze als Amira Gad, die sinds 2024 als Conservator in Boijmans werkt, dat deed door de tentoonstelling samen te stellen en voor ons de verhalen erin te ontdekken. Zij en alle deelnemende kunstenaars en het gebouw en de hele context eromheen vormen gezamenlijk net zo goed een verhaal als dat ieder werk dat afzonderlijk doet als je er als kijker en luisteraar op inzoomt. Uiteindelijk ook maakt iedere toeschouwer er zijn eigen tentoonstelling van. Dat is het plezier en de waarde van het kijken en van het toeschouwer zijn.
De kunstenaars in The stories we tell zijn: Alex Israel, Anselm Kiefer, Andro Wekua, Anne Wenzel, Cady Noland, David Claerbout, Duane Hanson, George Segal, Kara Walker, Mike Kelley, Paul Noble, Susanna Inglada, Suchan Kinoshita en Tal R.

Op de voorgrond een werk van Mike Kelly op de achtergrond Anselm Kiefer. Foto RP Glasbergen
De tentoonstelling is tot en met 26 oktober te zien in het Depot
Boijmans, het museum, gaat, als alles meezit, in 2030 weer open. Dit najaar moet het definitieve plan voor de verbouwing goedgekeurd worden. Jaarlijks gaat het museum in het Depot twee tentoonstellingen uit de collectie laten samenstellen. Dit najaar volgt de tweede. |