Apple € 500 miljoen, Meta € 200 miljoen boete voor overtreden Europese regels

24 april 2025 door een van onze redacteuren
Apple € 500 miljoen, Meta € 200 miljoen  boete voor overtreden Europese regels
Screenshot uit video EU over wet digitale markten

Woensdag heeft de Europese Commissie vastgesteld dat Apple zijn antistuurverplichting uit hoofde van de Digital Markets Act (DMA) heeft geschonden en dat Meta de DMA-verplichting heeft geschonden om consumenten de keuze te geven voor een dienst die minder van hun persoonsgegevens gebruikt. Daarom heeft de Commissie Apple en Meta een boete opgelegd van respectievelijk 500 miljoen EUR en 200 miljoen EUR.

De twee besluiten komen na een uitgebreide dialoog met de betrokken ondernemingen, die hen in staat stelt hun standpunten en argumenten gedetailleerd uiteen te zetten.

In eerste reacties noemden zegslieden van beide techgiganten de boete-oplegging  niet fair. Dit tegen de achtergrond dat Trump eerder in februari zei EU-toepassing van haar digitale regels op de Amerikaanse tech-ondernemingen mogelijk te vergelden.  

Niet-nalevingsbeslissing over de stuurvoorwaarden van Apple

In het kader van de DMA moeten app-ontwikkelaars die hun apps via de App Store van Apple distribueren, klanten gratis kunnen informeren over alternatieve aanbiedingen buiten de App Store, hen naar die aanbiedingen kunnen sturen en hen in staat stellen aankopen te doen.

De Commissie heeft vastgesteld dat Apple deze verplichting niet nakomt. Door een aantal beperkingen opgelegd door Apple kunnen app-ontwikkelaars niet volledig profiteren van de voordelen van alternatieve distributiekanalen buiten de App Store. Evenzo kunnen consumenten niet ten volle profiteren van alternatieve en goedkopere aanbiedingen, aangezien Apple app-ontwikkelaars verhindert om consumenten rechtstreeks over dergelijke aanbiedingen te informeren. De onderneming heeft niet aangetoond dat deze beperkingen objectief noodzakelijk en evenredig zijn.

Als onderdeel van het besluit van 23 april  heeft de Commissie Apple opgedragen de technische en commerciële beperkingen op het sturen op te heffen en het niet-conforme gedrag in de toekomst niet te bestendigen, waaronder het aannemen van gedrag met een gelijkwaardig doel of effect.

De aan Apple opgelegde boete houdt rekening met de ernst en de duur van de niet-naleving. Woensdag 23 april  heeft de Commissie ook het onderzoek naar de verplichtingen van Apple op het gebied van gebruikerskeuze afgesloten, dankzij de vroegtijdige en proactieve betrokkenheid van Apple bij een nalevingsoplossing. 

Niet-nalevingsbesluit over het “toestemmings- of beloningsmodel” van Meta

Op grond van de wet inzake digitale markten moeten poortwachters gebruikers om toestemming vragen voor het combineren van hun persoonsgegevens tussen diensten. Gebruikers die geen toestemming geven, moeten toegang hebben tot een minder gepersonaliseerd, maar gelijkwaardig alternatief.

In november 2023 introduceerde Meta een binair reclamemodel “Consent or Pay”. Volgens dit model hadden EU-gebruikers van Facebook en Instagram de keuze tussen toestemming voor de combinatie van persoonsgegevens voor gepersonaliseerde reclame of het betalen van een maandelijks abonnement voor een advertentievrije dienst.

​De Commissie heeft vastgesteld dat dit model niet in overeenstemming is met de wet inzake digitale markten, aangezien het gebruikers niet de vereiste specifieke keuze biedt om te kiezen voor een dienst die minder van hun persoonsgegevens gebruikt, maar anderszins gelijkwaardig is aan de dienst “gepersonaliseerde advertenties”. Het model van Meta stond gebruikers ook niet toe hun recht uit te oefenen om vrijelijk in te stemmen met de combinatie van hun persoonsgegevens.


In november 2024 introduceerde Meta, na talrijke uitwisselingen met de Commissie, een andere versie van het model voor gratis gepersonaliseerde advertenties, met een nieuwe optie die naar verluidt minder persoonsgegevens gebruikt om advertenties weer te geven. De Commissie beoordeelt momenteel deze nieuwe optie en zet haar dialoog met Meta voort, waarbij zij de onderneming verzoekt bewijs te leveren van de impact die dit nieuwe advertentiemodel in de praktijk heeft.

Onverminderd deze lopende beoordeling heeft het besluit van woensdag 23 april  tot vaststelling van niet-naleving betrekking op de periode waarin eindgebruikers in de EU alleen de binaire optie “toestemming of betaling” werd aangeboden tussen maart 2024, toen de DMA-verplichtingen juridisch bindend werden, en november 2024, toen het nieuwe advertentiemodel van Meta werd geïntroduceerd.​​


Volgende stappen

​De aan Meta opgelegde boete houdt ook rekening met de ernst en de duur van de niet-naleving, maar merkt op dat de besluiten van vandaag tegen Apple en Meta de eerste niet-nalevingsbesluiten zijn die in het kader van de wet inzake digitale markten zijn genomen.

Apple en Meta zijn verplicht om binnen 60 dagen aan de besluiten van de Commissie te voldoen, anders riskeren ze dwangsommen.

De Commissie blijft samenwerken met Apple en Meta om ervoor te zorgen dat de besluiten van de Commissie en de wet digitale markten in het algemeen worden nageleefd.


Meer info:  website van de Commissie    wet digitale markten ​

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.