Voorbereidingen voor een nieuwe tijd: Bewapening, Auto-industrie en Schiphol

09 maart 2025 door een van onze redacteuren
Voorbereidingen voor een nieuwe tijd: Bewapening, Auto-industrie en Schiphol
Nederlandse F-35's boven Estland. Foto defensie

ReArm Europe stelt voor dat de lidstaten hun defensie-uitgaven met 1,5% van hun bbp verhogen. Dat kan in vier jaar tijd 650 miljard euro zijn voor defensie. Het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie verbeteren staat evenals defensie hoog op de Europese agenda. En Nederland moet nog eens goed naar de geluidsmaatregelen rond Schiphol kijken. 

(Her-) Bewapening mogelijk 650 miljard 

Naar aanleiding van de ontwikkelingen rond de oorlog in Oekraïne presenteerde Commissievoorzitter Ursula von der Leyen op woensdagochtend het ‘ReArm Europe Plan’. Von der Leyen stelt dat we in gevaarlijke tijden leven en dat Europa meer verantwoordelijkheid moet pakken voor de eigen veiligheid. Het plan heeft verschillende onderdelen.

Met een nieuw instrument kan 150 miljard euro aan leningen verstrekt worden voor defensie-investeringen van de lidstaten in zes capaciteitsgebieden, zoals luchtverdediging en artillerie.

Daarnaast moeten lidstaten de nationale ontsnappingsclausule van het stabiliteits- en groeipact kunnen activeren. Hierdoor kunnen zij de defensie-uitgaven aanzienlijk verhogen zonder dat de procedure voor buitensporig tekort in werking treedt.

Als de lidstaten bijvoorbeeld hun defensie-uitgaven gemiddeld met 1,5% van het bbp zouden verhogen, zou dit over een periode van vier jaar een begrotingsruimte van bijna 650 miljard euro kunnen creëren. Ursula von der Leyen heeft het plan toegelicht op de speciale EU-top op donderdag in Brussel. 

Productielijn van Opel in Polen in 2015. Foto Slusarczyk CC BY-SA

Auto-industrie

De Europese Commissie heeft een woensdag een actieplan gelanceerd om het concurrentievermogen en de duurzaamheid van de Europese auto-industrie te verbeteren. Het plan is erop gericht technologische uitdagingen aan te pakken, innovatie te ondersteunen en te zorgen voor een concurrerende sector, met name voor batterijen.

Tot de belangrijkste initiatieven behoren het bevorderen van AI-aangedreven, autonome voertuigen, het bieden van flexibiliteit bij het toepassen van CO2-normen en het stimuleren van de vraag naar emissievrije auto's. De Commissie richt zich ook op het versterken van de batterijproductie in de EU, het aanpakken van de uitdagingen op het gebied van arbeidskrachten en het ondersteunen van de omscholing van werknemers.

Om te zorgen voor sterke sector gaat de Commissie Europese bedrijven beschermen tegen oneerlijke concurrentie en blijven onderhandelen over handelsovereenkomsten om de markttoegang te verbeteren.  

Schiphol

Op woensdag bracht de Europese Commissie haar beoordeling naar buiten over de krimpplannen voor Schiphol van de Nederlandse overheid omwille van het terugdringen van geluidsoverlast. Het Nederlandse plan past binnen de doelen van de EU om het aantal mensen dat chronisch lijdt onder geluidsoverlast van de transportsector te verminderen met 30% tegen 2030. Met de zogeheten ‘balanced approach-procedure‘ beoordeelt de Commissie of de maatregelen om de geluidsoverlast terug te dringen kostenefficiënt, niet-discriminerend en proportioneel zijn.

De Nederlandse autoriteiten wordt nu verzocht nadere informatie te verstrekken over hun volgende stappen alvorens de maatregelen in te voeren. Het besluit van de Commissie belet Nederland dus niet de voorgestelde krimpplannen door te voeren. Europese lidstaten, dus ook Nederland, moeten echter wel de EU-wetgeving naleven. 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.