Containerschip op methanol
Onlangs is in Rotterdam de Eco Maestro gedoopt, het eerste ‘dual fuel’ containerschip dat vaart op methanol. Deze haven wordt de thuishaven voor de in totaal veertien 'groene' schepen van het Singaporese X-press Feeders.
Hernieuwbare methanol heeft het potentieel om een belangrijke factor te zijn in het koolstofarm maken van de scheepvaartsector. Het is biologisch afbreekbaar, bij de verbranding komen minder schadelijke emissies vrij dan bij traditionele brandstoffen en het kan veilig worden verwerkt binnen de bestaande infrastructuur. Methanol kan worden gemaakt door directe hydrogenering van kooldioxide met hernieuwbare waterstof. Deze productieroute vermindert de hoeveelheid CO₂ die vrijkomt in de atmosfeer, helpt zo de opwarming van de aarde tegen te gaan en biedt een aantrekkelijk, koolstofarm alternatief voor conventionele scheepstransportbrandstoffen. |
X-Press Feeders wil deze ‘groene schepen’ voornamelijk op routes in Europa laten varen, waardoor er een eerste netwerk binnen Europa komt van feeders die varen op groene methanol. De Taiwanese containerrederij Evergreen Feeders heeft daartoe een contract gesloten met de Singaporese feederrederij. Het netwerk bestaat voorlopig uit twee lijndiensten. De Green Finland X-Press (GFX) vaart van Rotterdam naar Antwerpen, Helsinki (Finland), Tallinn (Estland) en HaminaKotka (Finland). De Green Baltic X-Press doet behalve Rotterdam en Antwerpen ook Klaipėda (Litouwen) en Riga (Letland) aan.
Bunkeren
Rederij X-Press koos de haven van Rotterdam als thuisbasis omdat daar de groene methanol kan worden gebunkerd. Vorig jaar heeft het daarvoor een deal gesloten met de Nederlandse brandstofleverancier OCI Global. Tankers van Unibarge en TankMatch gaan de feeders bunkeren.
Havenbedrijf Rotterdam is blij met de ontwikkeling. Het stimuleert de verduurzaming van de zeevaart onder andere door ondersteuning van keurmerken als Green Award en Environmental Ship Index en de verduurzaming van scheepsbrandstoffen in het bijzonder.