Zeeschepen bunkeren biobrandstof methanol in Rotterdam
Opvallend het afgelopen jaar was de toename van de vraag naar met biobrandstoffen gemengde bunkers. De vraag steeg van 301.000 ton tot 790.000 ton. Voor het eerst hebben enkele zeeschepen methanol gebunkerd. En vanaf komende zomer 2023 arriveren er op een reguliere basis zeeschepen die deze brandstof bunkeren.
De vraag naar alle brandstoffen was met het aantrekken van de economie, afgelopen jaar flink hoger in Rotterdam. De zeevaart bunkerde aanzienlijk meer brandstof 10,8 miljoen tegen 10,2 miljoen tot in 2021. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie, methanol en LNG 6,3 procent hoger dan in 2021.
Twee jaar na de introductie van de bunkerlicentie voor bunkertransporteurs in Rotterdam, kondigden het Havenbedrijf Rotterdam en Havenbedrijf Antwerpen-Brugge eind vorig jaar aan dat het bunkermeetsystemen verplicht gaat stellen. Met de maatregel willen de havenautoriteiten de ARA-bunkermarkt transparanter, efficiënter en betrouwbaarder maken.
Met de resultaten van 2022 bevestigt Rotterdam zijn positie als voornaamste bunkerhaven van Europa.