Jordaans filmfestival vlak naast de oorlog: context is alles

30 juni 2024 door Ronald Glasbergen
Jordaans filmfestival vlak naast de oorlog: context is alles
Still uit 'From ground zero'. Bld courtesy AIFF

Het Amman International Film Festival - Awal Film (AIFF) viert deze zomer zijn vijfde editie in, wat letterlijk en figuurlijk, een hete julimaand belooft te worden voor het Midden-Oosten.

Onder de ruim dertig lange films en vele korte films in de hoofdprogramma's zijn er twee die in de context van de oorlog in buurland Gaza direct de aandacht trekken.

De eerste is een lange film die eigenlijk een verzameling is van 22 korte films van evenveel filmmakers. De film heet From Ground Zero. Alle delen zijn gefilmd in Gaza door kunstenaars en filmmakers die daar de laatste maanden werkten. Ze werden geholpen ​​door de Palestijnse regisseur Rashid Masharawi en daarnaast bijgestaan ​​door verschillende andere professionals uit de film. Vooral voor de montage en de afwerking is dat belangrijk. Het zijn films die ons zeker nieuwsgierig maken en als het ons om de een of andere reden niet sprakeloos maakt, hopen we er verslag van te doen.

Twee is de openingsfilm van dit jaar, Bye Bye Tiberias. Het is een semi-autobiografische film van de Palestina-Algerijns-Franse Lina Soualem, eerder vertoond op IDFA. Het staat in contrast met de openingsfilm van vorig jaar van het AIFF genaamd A Gaza Weekend van Basil Khalil. De film, een komedie, gemaakt in de onschuldige tijden van 2022, toont een Israël dat wordt getroffen door een virus dat het isoleert van de rest van de wereld. De enige ontsnapping is via Gaza.

Bye Bye Tiberias daarentegen is een film over wederopbouw en het in het reine komen met het verleden! Iets waar de regio soms heel erg tekort aan lijkt te komen. Wij en het publiek vragen ons af wat de context met de film zal doen.

In een voorafgaande verklaring zei de directie van het Festival: ‘We zijn ons er terdege van bewust dat we ons voorbereiden op een cultureel evenement dat tot doel heeft mensen samen te brengen, om audiovisuele verhalen te vieren, in een tijd van groot lijden en onvergelijkbare vernietiging. De oorlog in Gaza woedt sinds oktober 2023 meedogenloos en heeft ongekende niveaus van geweld bereikt, waarbij tienduizenden burgers zijn omgekomen en verminkt. [...] Maar het is juist vanwege deze verschrikkingen, van onvertelde verhalen of die verkeerd worden voorgesteld, dat we geloven in de absolute noodzaak om met een beroep op onze menselijkheid, onze verhalen terug te winnen en om licht te werpen op wat de regio creëert en om dat de wereld aan te bieden".

Na deze bloemrijke zinnen verteld de festivaldirectie dat met het oog op de oorlog in het naburige land, de vijfde editie van het Amman Internationale Filmfestival, een sobere editie wordt. Er komt geen rode loper, 'dressvoorschrift, zakelijk casual'.

Het AIFF vertoont vooral eerste films van makers en is wat dat betreft vergelijkbaar met het Rotterdamse IFFR, dat jaarlijks eerste en tweede films in competitie heeft, en het enige festival in de regio is met die focus. De competitieve segmenten zijn gewijd aan filmmakers uit de Arabische wereld en omvatten lange verhalen, documentaires en korte films. Binnen de internationale sectie toont het AIFF films van debuutregisseurs uit de hele wereld, die strijden om de prestigieuze Publieksprijs. De Frans-Arabische sectie Rendez-Vous is een niet-competitieve sectie die zich voornamelijk richt op Frans-Arabische coproducties.

Speciale gast van het festival is de veelgeprezen Iraanse filmmaker Asgar Farhadi. Het AIFF (https://aiff.jo/) wordt gehouden van 3 tot en met 11 juli in Amman, Jordanië. V&M is erbij.


Dit artikel verscheen eerder op ScreenAnarchy

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.