Beton zonder cement: even sterk, helft CO2

08 mei 2025 door een van onze redacteuren
Beton zonder cement: even sterk, helft CO2
Geopolymeerbetondelen op weg naar bestemming Screenshot uit video Havenbedrijf

Het proefproject in de 2ePetroleumhaven dat Havenbedrijf Rotterdam heeft gehouden met het gebruik van geopolymeerbeton in een zoute, maritieme omgeving is een groot succes gebleken.

Inmiddels wil het Havenbedrijf ook bij een aantal grotere projecten gebruik maken van geopolymeerbeton, beton waarin geen cement zit. Dat blijkt uit een presentatie van de resultaten van het proefproject. “Door cement te vervangen, wordt de CO2-uitstoot van het beton verlaagd, in dit geval met wel 50 %. Het gebruik van geopolymeerbeton helpt om de CO2-footprint van het Havenbedrijf te verlagen”, aldus Egbert van der Wal, executive manager Havenbedrijf Rotterdam. 

​​Het gebruik van geopolymeerbeton past in het beleid van het Havenbedrijf om de bedrijfsvoering te verduurzamen.​

Geopolymeerbeton bestaat in principe uit dezelfde grondstoffen als cementbeton, maar dan met een ander bindmiddel dan cement. Dus  bindmiddel, (zand en grind), water en eventuele hulpstoffen plus ijzer voor de wapening. Het alkalische bindmiddel, kan bijvoorbeeld hoogovenslak of tras zijn plus een activator. In die zijn lijkt het op veel andere polymeren zoals polyesters. 

Het Havenbedrijf onderhoudt 80 kilometer kademuur en 200 kilometer glooiing. De komende jaren blijft er volop geïnvesteerd worden in nieuwe kademuren en in het vervangen van bestaande kademuren. De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Het Havenbedrijf geeft daarbij het voorbeeld. Zo lopen er ook proeven met het op stroom zetten van baggerslib en gebruikt het Havenbedrijf kunststof in havenmeubilair als remmingswerk, steigers en pontons. Daarnaast bereidt het Havenbedrijf de inkoop voor van nieuwe patrouillevaartuigen die emissieloos moeten kunnen varen.

Geopolymeerbetonnen kade in de 2de Petroleumhaven. Foto De Klerk MartensMultimedia/ PoR .

Yangtzekanaal

Bij het proefproject in de 2e Petroleumhaven heeft het Havenbedrijf twee secties van de kademuur in totaal 100 strekkende meter uitgevoerd in geopolymeerbeton om zo een aantal praktische aspecten van het storten van dit beton te beproeven. Het beton presteert grofweg hetzelfde als traditioneel beton. Het proefproject heeft ertoe geleid dat het Havenbedrijf inmiddels meer en grotere constructies in geopolymeerbeton wil gaan uitvoeren, bijvoorbeeld bij de aanleg van de nieuwe kade in het Yangtzekanaal.​

CO2
8% van de mondiale CO2 uitstoot wordt veroorzaakt door beton. Ondanks die feiten blijft de betonsector keihard groeien: men verwacht dat de wereldwijde betonproductie in 2030 zal stijgen tot een jaarlijkse 5 miljard ton. Dat is meer dan 4 keer zoveel als in 1990.

​Egbert van der Wal verwacht dat het Havenbedrijf in de komende maanden steeds vaker geopolymeerbeton zal toepassen in meer projecten, zodat het gebruik van geopolymeerbeton in de haven snel gemeengoed zal zijn.​




Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.