Milieuactivisten roepen Unilever op te stoppen met ontbossing en klimaatschade
Vrijdag 25 november rond drie uur bezoeken activisten van Milieudefensie en haar Indonesische zusterorganisatie WALHI het kantoor van Unilever in Rotterdam. Uli Arta Siagian is van WALHI. Zij komt naar Rotterdam om brieven van de gemeenschappen in Midden- en West-Sulawesi aan Unilever te overhandigen en roept het bedrijf op om geen conflict-palmolie meer te kopen. In Londen overhandigen activisten de brieven gelijktijdig bij het hoofdkantoor van Unilever.
Astra Agro Lestari (AAL) is het op een na grootste palmoliebedrijf van Indonesië. De gemeenschappen beschuldigen het bedrijf van landroof en boskap. “De tijd is op voor Unilever, ze zijn er niet in geslaagd de destructieve praktijken van AAL te veranderen terwijl de zakelijke relaties werden voortgezet. Unilever moet nu zijn ethische claims waarmaken, mensen en bossen op de eerste plaats zetten en zaken met AAL opschorten. Het moet zijn rotzooi opruimen en ervoor zorgen dat de gemeenschappen worden geholpen en dat de bossen worden hersteld.” aldus de Indonesische milieuactiviste. Zes andere internationale bedrijven stopten recent al de zakenrelaties met AAL vanwege de grove misstanden, waaronder Nestlé, Danone en Procter & Gamble.
Mevrouw Siagian voert actie samen met vrijwilligers van Operatie Klimaat Rotterdam, de lokale afdeling van Milieudefensie. Zij benadrukken ook de boodschap die op donderdag 24 november in een brief vanuit Milieudefensie is gestuurd aan Unilever. In die brief wordt een aantal eisen opgesomd, waarmee de milieuvereniging Unilever in navolging van Albert Heijn, die onlangs de toezegging deed om in 2030 45% minder CO2 uit te zullen stoten, op de goede weg wil zetten.
Omdat Unilever volgens Milieudefensie nog niet met een goed klimaatplan is gekomen, stellen zij de volgende stappen voor, om te komen tot een bedrijfsvoering die echt bijdraagt om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen.
- Unilever publiceert een plan met tussendoelen en rapportage hoe het bedrijf minimaal 45% minder CO2 wil gaan uitstoten in 2030. Dit plan omvat in elk geval doelen voor vlees- en zuivelproducten.
- Unilever schrapt per direct uit haar klimaatplan het compenseren van CO2-uitstoot via natuurherstel of herbebossing. Dit geldt voor het moederbedrijf en voor alle onderliggende merken.
- In 2030 is Unilever gestopt met producten waarin palmolie zit van industriële palmolieplantages.