Impact conflict Rusland-Oekraïne op Rotterdamse haven

03 maart 2022 door een van onze redacteuren
Impact conflict Rusland-Oekraïne op Rotterdamse haven
62 miljoen ton is Rusland-georiënteerd Still video PoR

VANDAAGENMORGEN -  Het conflict in de Oekraïne heeft geleid tot een aantal sancties van onder andere de Europese Unie tegen Rusland. Tot dit moment (maandag 28 februari) hebben deze nog een betrekkelijk geringe impact op de Rotterdamse haven. Zo wordt de omvangrijke import van energie (ruwe olie, olieproducten, LNG, steenkool) op dit moment nog niet geraakt door sancties. 

Rusland-georiënteerde overslag

62 miljoen ton van de bijna 470 miljoen ton overslag in de Rotterdamse haven is Rusland-georiënteerd (13%). Via de haven van Rotterdam worden veel energiedragers uit Rusland geïmporteerd. Grofweg komt op dit moment 30% van de ruwe olie uit Rusland, 25% van het LNG en 20% van de olieproducten en de kolen. Het is ongewis wat de ontwikkelingen in de Oekraïne de komende tijd betekenen voor deze stromen. De aanvoer kan in principe van elders komen, maar omdat het om grote hoeveelheden gaat zal dat hoogstwaarschijnlijk tot knelpunten en hogere prijzen leiden.

Douane controle

Een kleine 10% van het Rotterdamse containertransport is gelinkt aan Rusland. De Europese Unie heeft de export verboden van een groot aantal goederen waaronder die zowel voor burger als militaire doeleinden gebruikt kunnen worden (‘dual use’). Containerlading met als bestemming Rusland wordt hierop extra gecontroleerd door de Douane.

Handelsbeperkingen

Rusland exporteert producten als staal, koper, aluminium en nikkel via Rotterdam. Dit valt vooralsnog niet onder de handelsbeperkingen die door de Europese Unie zijn afgekondigd.

Onzekerheid

De ingestelde sancties gecombineerd met de onduidelijkheid hoe deze in praktijk uitwerken en hoe de situatie zich de komende dagen ontwikkelt, zorgt voor onzekerheid bij bedrijven. Bedrijven zullen als gevolg daarvan ook individueel keuzes maken hoe ze omgaan met Russische lading.

De NAVO / Het Amerikaanse leger heeft al decennialang afspraken met een bedrijf in de Rotterdamse haven voor het transport van defensie materieel. Verplaatsing van dit materieel vindt regelmatig plaats via de haven. Mogelijk zal er de komende tijd meer sprake zijn van transporten van defensie materieel.

Cyber security

Voor wat betreft de ‘cyber security’ van de bedrijven in de haven heeft Rotterdam FERM. Doel van FERM is het stimuleren van samenwerking tussen bedrijven in de Rotterdamse haven en het verhogen van het bewustzijn met betrekking tot cyberrisico’s. FERM meldt dat het NCSC tot nu toe geen concrete aanwijzingen heeft dat digitale aanvallen in relatie tot de oorlog in Oekraïne op dit moment impact hebben op Nederland.

Standpunt

Het Havenbedrijf Rotterdam voert geen eigen, zelfstandig beleid naar aanleiding van het conflict in de Oekraïne. Het Havenbedrijf heeft ook niet de positie om bijvoorbeeld beperkingen op te leggen aan bedrijven. Die verantwoordelijkheid ligt bij de Nederlandse regering. Het Havenbedrijf steunt het beleid van de Nederlandse en Europese autoriteiten. De internationale rechtsorde en het zelfbeschikkingsrecht van landen zijn essentiële waarden waaraan niet getornd mag worden.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.