Gewelddadige uitsluiting
De afgelopen zondagsviering van het orthodox christelijk kerkelijk deel is in Urk en in Krimpen aan den IJssel zichtbaar gewelddadig verlopen. De vraag is hoe dat kan gebeuren in gemeenschappen waar de liefde van God wordt gepredikt. In orthodoxe geloofsgemeenschappen klinkt ook de veronderstelde toorn van God door in de daar bekende donderpreken.
Werk
Journalisten werden gisteren aangevallen terwijl ze gewoon hun registrerende werk deden. Daar hoort vragen stellen bij. Een paar kerkgangers gaven de voorkeur aan schoppen, slaan of wegduwen van journalisten, in plaats van al dan niet antwoord te geven. Een journalist van RTV Rijnmond werd in Krimpen aan den IJssel in de rug aangevallen. In Urk moest een ander wegspringen om niet door een auto te worden overreden. De predikant van de oudgereformeerde kerk in Krimpen aan den IJssel sprak in de zogenoemde eredienst na de gewelddadigheden zijn begrip daarvoor uit. Zijn geloofsgenoten werden immers ‘getreiterd en getergd’ door buitenstaanders.
Perspectief
De gebeurtenissen werden in TV-talkshows in goed perspectief geplaatst en het leeuwendeel van de reageerders op de berichtgeving op sociale media stond vierkant achter de belaagde journalisten. Ze hekelden in voorkomende gevallen het aarzelend optreden van de politie. De negatievelingen wisten intussen wel raad met de gebeurtenissen. “Dat moeten jullie eens bij moskeeën gaan doen”, was nog de mildste kritiek op de gestelde journalistieke vraag waarom de kerkgangers zich niet hielden aan de coronamaatregelen door ‘en masse’ en zonder mondkapjes op ter kerke te gegaan.
Geloofsmanagement
Het staat vast dat er van liefde voor de naasten mondjesmaat sprake is als mensen zich niet precies voegen naar hetgeen in de kerkgemeenschap gewenst gedrag wordt gevonden. Er zijn ‘beminde gelovigen’ die ‘baasjes en knechtjes’ gedrag vertonen. Kerkbestuurders kunnen een soort management voeren waarin sterfhuisconstructies werden toegepast. Dat gebeurt wanneer kerken niet meer renderend worden gevonden. Dit soort kerkelijk businessmodel wordt nog steeds gebruikt. Een voorbeeld daarvan is de verkoop van de Breepleinkerk, waardoor zelfs het voortbestaan van het oorlogsmonument Orgelzolder kan worden bedreigd. En wat te denken van moskeeën die vanuit het Midden Oosten worden gefinancierd in ruil voor zeggenschap in geloofszaken.
Haatpredikers
Het is bekend dat binnen geloofsgemeenschappen al eeuwen richtingenstrijd wordt gestreden. Wie bijvoorbeeld niet de Tale Kanaäns spreekt, wordt verketterd. Predikant Anthonie Kort gebruikte alleen de gedragen toon van het zogenaamde ‘ware geloof’ dat in zijn kerk in Krimpen aan den IJssel wordt gepredikt. Het begrip ‘haatimans’ is bekend. Dat predicaat kan worden veralgemeniseerd door de beschrijving ‘haat voorgangers’ van orthodoxe geloofsgemeenschappen. Kijk de beelden daarvan maar eens terug of lees bijvoorbeeld het boek Een vlucht Regenwulpen van Maarten 't Hart er op na. Knielen op een Bed Violen van Jan Siebelink gaat ook in op de manier waarop mensen in geloofsgemeenschappen elkaar bejegenen.
Het staat vast dat er vele vormen van uitsluiting in binnen -en buiten- diverse geloofsgemeenschappen zijn. Die hebben niets te maken met liefde of begrip voor de medemens. De agressie in Urk en Krimpen aan den IJssel tegen journalisten en vrijheid van pers kan worden uitgelegd als uitsluiting, waarbij geweld niet wordt geschuwd.