Geluidskunstenaar wint Maker achter de Maker Award

25 februari 2021 door een van onze redacteuren
Geluidskunstenaar wint Maker achter de Maker Award
Eigen ideeën verwezenlijken met hulp van vakwerk van de ander

De Maker achter de Maker Award eert makers die met hun onberispelijke vakmanschap en ondersteunende medewerking een voor een kunstenaar essentiële bijdrage hebben geleverd aan het verwezenlijken van zijn of haar werk, tot genoegen van het publiek. De prijs is in het leven geroepen door Kunstinstituut Melly in samenwerking met het Mondriaan Fonds, het publieke fonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed in Nederland. De winnaar ontvangt een geldprijs van €5.000.

100 nominaties 

Naar aanleiding van een open call die gelanceerd werd in september 2020, kregen beeldend kunstenaars de kans om kandidaten voor de prijs te nomineren. In de open call werd ‘vakkundigheid’ omschreven als een gespecialiseerde techniek die kan variëren van handwerk tot kennisproductie. Meer dan honderd nominaties werden beoordeeld en besproken door een jury die bijeengeroepen en voorgezeten werd door de directeur van Kunstinstituut Melly, Sofia Hernández Chong Cuy.

De jury selecteerde Charly van Rest als de winnaar van de Maker achter de Maker Award vanwege zijn vakkundigheid in het creëren, opnemen en monteren van geluid voor kunstenaarsprojecten. Met de traditionele en inventieve manieren waarop Van Rest geluiden creëert – in zijn geluidseffectenstudio, met zijn handen, rekwisieten, instrumenten of hardware – heeft hij beeldend kunstenaars geholpen met het uitbreiden van de zintuigelijke, narratieve en visuele ervaring van hun kunstwerken. Volgens de jury komt zijn vakkundigheid op het gebied van het creëren van geluid niet alleen voort uit technische expertise, maar ook uit het feit dat hij “in staat is om goed te luisteren naar kunstenaars die zich uitdrukken in uiteenlopende artistieke talen.”

De jury bestond uit Anne Wenzel, beeldend kunstenaar te Rotterdam, Binna Choi, directeur van Casco Art Institute: Working for the Commons in Utrecht en Rieke Vos, curator bij Het Hem in Zaandam. Tijdens de discussies concentreerde de jury zich op de vraag of en hoe de voordrager (een kunstenaar, maker) in staat was geweest om de eigen ideeën te verwezenlijken tot een kunstwerk júist vanwege de kwaliteit van de vakkundigheid van de genomineerde (de andere maker, kunstenaar of anderszins) én de kwaliteit van de samenwerking met deze persoon.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.