Moedige meidagen 1940 (2)
Naar aanleiding van mijn stuk over het toch algemeen taaie verzet van de Nederlandse strijdkrachten in de meidagen van 1940 wees een attente lezer mij op het door luitenant-kolonel E.H.Brongers geschreven boek over de Slag bij Ypenburg dat in 2000 is uitgegeven door het Gemeentearchief van Rijswijk.
Hoewel ik nu alleen een samenvatting heb gelezen heb ik toch weer een aantal voor mij nieuwe gebeurtenissen en feiten gezien.
Calve
Nederland was laat met het bestellen van luchtdoelartillerie. Dankzij een genereuze bijdrage van de Delftse Calvefabrieken waren ten noorden van Delft zo’n twintig 20 millimeter vuurmonden opgesteld. Zij werden bediend door de vrijwillige luchtafweer van Delft onder leiding van kapitein C.M.Hage. Zij schoten niet alleen op de vliegtuigen die de Duitse parachutisten vervoerden, maar ook op de daarna verschijnende Junkers die de luchtlandingstroepen vervoerden. De Delftse luchtafweer zorgde in die eerste uren zowel in de lucht als bij net gelande vliegtuigen voor een bloedbad onder de Duitsers. Er werden ook krijgsgevangenen gemaakt die beschermd moesten worden tegen de verontwaardigde bevolking die onmiddellijke executies eiste.
Ypenburg
De Duitsers waren begonnen met een bombardement in de vroege uren. Met name bij Ypenburg werden zij opgewacht door Nederlandse mitrailleurs en de vier pantserwagen die nog niet beschadigd waren door het bombardement. Zodra de Junkers landden werden zij doorzeefd met een moordend vuur. Geen enkele Duitser heeft dat overleefd. Een tweede Duitse golf onderging hetzelfde lot. Veel Duitse vliegtuigen moesten noodlandingen maken op de Rijksweg naar Rotterdam waarmee die weg ook door henzelf vakkundig was versperd.
Levend schild
Bij een nieuwe aanval op Ypenburg maakten de Duitsers gebruik van Nederlandse krijgsgevangenen als levend schild waardoor zij een deel van het vliegveld weer in handen kregen. Nederlandse troepen heroverden Ypenburg opnieuw aan het einde van de middag. Daarmee was de verrassingsaanval op Den Haag mislukt. Volgens de schrijver waren van de 10.000 man luchtlandingstroepen die naar Nederland waren gestuurd 2.400 gedood of gewond. Er zijn 1.600 krijgsgevangenen gemaakt. Boven geheel Nederland zijn 450 Duitse vliegtuigen, waaronder 280 Junkers Ju-52 neergeschoten.
Ook Britse bronnen melden dat daardoor de aanval op Engeland moest worden uitgesteld.
Aan het einde van de oorlog speelde Ypenburg nog een belangrijke rol in de operatie Manna. Hongerend Nederland kreeg ook via Ypenburg het broodnodige voedsel toegeworpen.