Bouw Maasvlakte 2 blijft binnen budget
Op de Maasvlakte 2 zal de eerste fase volgend jaar in gebruik worden genomen. Het meest opmerkelijke van dit miljardenproject aan infrastructuur in dehaven is dat tot nu toe de voortgang op schema zit en, nog belangrijker, in deze tijden van overschrijdingen men binnen het budget is gebleven.
Toen ik deze week op een persconferentie over de voortgang daarover een aanvullende vraag stelde, werd door een voorlichter en projectdirecteur Ronald Paul van het Havenbedrijf meteen geroepen dat dit de tussenstand is. Of zij bang waren dat zij in het laatste stadium alsnog met grote tegenvallers worden geconfronteerd. Om er gelijk aan toe te voegen, dat zij dat niet verwachten, maar je weet nooit.
Projecten uit de pas
Iedereen beseft het. In de afgelopen decennia zijn grote infrastructurele projecten (HSL, Betuwelijn, vernieuwingen aan waterwegen, spoorlijnen, rijkswegen) volkomen uit de pas gelopen. Niet alleen omdat aannemers elk wissewasje in rekening brachten, maar ook door soms te vergaande milieueisen en hobbyisme. En niet te vergeten omdat de verantwoordelijke ministers bij het door de Tweede Kamer slepen van hun plannen veiligheidshalve aan de lage begrotingskant waren gaan zitten.
Zelfs projectdirecteur Jaap Dekker van PUMA (de aannemers Van Oord en Boskalis die de aanleg van Maasvlakte 2 doen) verwacht wat hun grote part betreft binnen schema en het strikte budget te blijven.
De aannemers begrijpen ook wel dat zij in deze tijden van begrotingsdiscipline bij de overheid niet meer alles kunnen declareren en haar kunnen aanspreken op buitencontractuele werkzaamheden (waar ze zich vroeger erg gemakkelijk achter verschuilden) opdat zij hun ‘winsten’ op een hoog peil houden.
Bijna drie miljard
De contracten voor de aanleg werden al in 2007 getekend! Met de eerste fase is een investering gemoeid van 1,9 miljard euro. De totale investering zal op basis van het prijspeil 2006 2,9 miljard euro bedragen. Voor de aannemers is het ook de eerste grote zandsluiting sinds de bouw van de Philipsdam 25 jaar geleden in Zeeland.
Projectdirecteur Jaap Dekker van de aannemers neemt het overigens wel op voor de aannemers die bij andere grote infrastructurele miljardenprojecten de rekeningen nogal behoorlijk ophoogden.
Dat dit tot nu toe niet bij Maasvlakte 2 aan de hand is komt volgens hem omdat deze wordt aangelegd in een maagdelijk stuk zee in plaats van in een bestand landelijk gebied waar je voor onverwachte problemen (zoals kabels, leidingen, restanten en aanpassingen van het bestek) komt te staan.
Hoogtepunt
De voortgang van de aanleg van Maasvlakte 2 beleeft op 11 juli een hoogtepunt. Dan wordt door Koningin Beatrix (bij dood tij) het startsein gegeven het laatste gat van de 11 kilometer lange zeewering te dichten. Tot op heden is er al 215 miljoen kuub zand opgespoten. Dat betekent dat 90 procent van al het zand op de goede plaats ligt.
Maasvlakte 2 is vooral aangelegd om de groeiende containerstromen naar de nieuwe grote terminals van RWG (Rotterdam World Gateway van het consortium DP World en de grote rederijen APL, MOL, HMM and CMA-CGM ) en APMT (van ’s werelds grootste scheepvaartgroep A.P. Moller-Maersk) te bedienen.
Overigens gaan er steeds meer stemmen op om dit nieuwe grote havengebied ook te gebruiken voor andere industriële- en overslagactiviteiten. Het geeft een grote impuls aan de import- en exporteconomie van ons land en houdt de Rotterdamse haven modern en blijvend omvangrijk.
Groeiland
Het heeft zelfs Chinese proporties. Hoewel in dat sterkste economische groeiland ter wereld in de afgelopen en komende decennia wel tien Maasvlaktes zijn en worden aangelegd!
Wie Maasvlakte 2 met eigen ogen wil zien kan zich melden bij informatiecentrum Futureland waar men sinds kort zelfs rondvaarten kan maken met de FutureLand Ferry waarvoor de salonboot De Navigathor is ingezet. Futureland haalt al ruim 130.000 bezoekers per jaar. Het is een van de mooiste tegenwoordige havenattracties van Rotterdam.