Haven werkplek voor 87.000 mensen

21 juli 2013 door Hans Roodenburg
Haven werkplek voor 87.000 mensen

De overslag van ruwe olie is weliswaar in de eerste helft van dit jaar fors afgenomen, maar door de jaren heen zorgt deze sector voor een vrij constante inkomensstroom – met pieken en dalen in de hoeveelheden olie – voor het Havenbedrijf Rotterdam. Niet voor niks wordt vaak gesteld dat de grootste Europese haven grotendeels ‘drijft’ op de aan- en afvoer van ruwe olie en olieproducten.


Werkgelegenheid
Qua werkgelegenheid (direct en indirect) geven uiteraard de overige overslagsectoren, met name de containers, een veel hogere score. Aan directe werkgelegenheid biedt de haven in totaal ruim 87.000 arbeidsplaatsen van tegenwoordig vaak vrij hoog niveau. Indirect kan men uitgaan van een uitstralingsfactor in heel West-Europa van drie of vier.

Een deel van de Botlek. Foto World Ship Society Rotterdam Branch

De opmerking van vooraanstaande economen, die vaak nog niet eens de haven fysiek hebben gezien, dat Rotterdam een ‘kennishaven’ moet worden, is al lang verstomd. Gestaag is de haven, mede door het grote aantal investeringen in infrastructuur én van bedrijven, al uitgegroeid tot een grote ‘werkplaats’ met mensen die minimaal een mbo-2 opleiding hebben genoten. Op enkele laaggeschoolde functies na wordt dat over een paar jaar minimaal mbo-4. Steeds meer hbo’ers en masters zijn er nodig.

‘Kleine klapjes’
Terwijl de Nederlandse economie als geheel aan alle kanten hapert, krijgt die van de Rotterdamse haven alleen maar ‘kleine klapjes’. In de komende tien jaar zijn vele duizenden nieuwe mensen nodig, deels voor vervanging van ouderen, maar deels ook door vernieuwingen, investeringen en natuurlijk verloop. Er zijn weinig andere sectoren in Nederland die op dit moment zo’n positief toekomstbeeld hebben.
Het financieel resultaat van het Havenbedrijf Rotterdam bleef in het eerste halfjaar van 2013 vrijwel gelijk (118 miljoen euro). Uiteindelijk komt een groot deel hiervan de stad en zijn burgers ten goede vanwege het feit dat de gemeente Rotterdam voor 70 procent aandeelhouder is van de NV.

De VLCC Pisces Star neemt, geassisteerd door vier havenslepers (waarvan twee zichtbaar) de bocht naar het Beerkanaal. Ruwe olie vormt ondanks een forse afname bijna een kwart van de overgeslagen goederen in de haven. Foto World Ship Society Rotterdam Branch

We kunnen op dividendinkomsten geen etiketjes plakken maar reken maar dat een gemeente hiervan een hoop leuke dingen kan doen voor zijn bevolking. Die winst (en dus ook het dividend) is al vele jaren van hetzelfde niveau. Dat kunnen grote Nederlandse ondernemingen vaak niet stellen.

Gematigd tariefbeleid
De inkomsten uit zeehavengeld namen wel af door een gematigd tarievenbeleid en door afname van de overslag. Daar stond een toename van de grondopbrengsten tegenover, met name veroorzaakt door nieuwe uitgiften, vertelde president-directeur Hans Smits vrijdag 19 juli 2013.

Containerschip. Foto: Freek van Arkel

Hoogtepunt van het eerste halfjaar was de opening van Maasvlakte 2 voor de scheepvaart, waaraan ook deze site eerder dit jaar ruim aandacht heeft besteed. De aanleg van Maasvlakte 2 valt € 150 miljoen goedkoper uit dan bij aanvang geraamd. Mede daardoor kon het Havenbedrijf met de aandeelhouders afspreken dat het dividend reeds dit jaar verhoogd wordt en nu al € 290 miljoen van de Rijksbijdrage in de aanleg van Maasvlakte 2 is teruggestort.

Europese malaise
De goederenoverslag is in het eerste halfjaar met 0,9 procent (naar 219,7 miljoen ton) gezakt onder in vloed van de voortdurende Europese economische malaise. De overslag van genoemde ruwe olie liep met 9 procent terug mede door het interen op voorraden omdat de markt verwacht dat prijzen in de toekomst lager zullen zijn en door onderhoudstops bij raffinaderijen. Ruwe olie vormt bijna een kwart van de overgeslagen goederen in de haven.

Per 1 januari aanstaande volgt Allard Castelein president-directeur Hans Smits (zie inzet bij de inleiding) van het Havenbedrijf Rotterdam op. Foto: Shell

Daardoor tikt een forse afname van ruwe olie stevig door in het totaal. De arbeidsintensieve containeroverslag groeide overigens licht.

Minpuntje
En minpuntje is het vloeibaar aardgas LNG waarin in het afgelopen decennium fors is geïnvesteerd door de aanleg van de Gate Terminal (800 miljoen euro). Er kwam dit halfjaar veel minder LNG binnen. Oorzaak hiervan is dat vrijwel alle LNG die verscheept wordt naar Azië gaat.

Per 1 januari aanstaande volgt Allard Castelein president-directeur Hans Smits (zie inzet bij de inleiding) van het Havenbedrijf Rotterdam op. De in Rotterdam geboren en getogen Castelein (1958) is nu vicepresident environment van Royal Dutch Shell. Smits verlaat eind december na een periode van negen jaar het Havenbedrijf.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.