Bedrijven moeten leren van Bokito

15 augustus 2013 door een van onze verslaggevers
Bedrijven moeten leren van Bokito

door Alexander Bakker 

Stop de persen! In de regio Rotterdam is de vraag naar hoogopgeleide technici explosief gestegen. Dat is nog eens nieuws! Maar niet heus.
Dat de banen voor hoogopgeleide technici in het Rotterdamse haven- en industriegebied voor het oprapen liggen is helemaal geen nieuws. Al jaren verkondigen de bedrijven die boodschap.
Maar klaarblijkelijk beklijft die boodschap niet, of althans nauwelijks.

De uitzendbranche heeft nu een forse stijging van de vraag naar hoogopgeleide technici vastgesteld. Nergens in Nederland is die stijging zo sterk als in de regio Rotterdam.

Bij de bedrijven die nu zo zitten te springen om hoogopgeleide technici is het de afgelopen tijd helemaal niet slecht(er) gegaan. Foto: Havenbedrijf

Oorzaak
Als oorzaak worden een licht aantrekkende economie en een toename van de im- en export via de Rotterdamse haven vermoed. Wie daar de recente cijfers van het Centraal Plan Bureau en de halfjaarcijfers van het Havenbedrijf Rotterdam tegenover zet, moet de wenkbrauwen fronsen.
Bij de bedrijven die nu zo zitten te springen om hoogopgeleide technici is het de afgelopen tijd helemaal niet slecht(er) gegaan. Bij die bedrijven zijn er al jaren veel mooie kansen voor slimme jongens en meisjes. Maar, al jaren is er óók sprake van een ‘mis match’ met de onderwijsinstellingen.
En al jaren ook hebben de werkgevers vooral met de mond beleden dat er bij hen de kansen voor het oprapen liggen.

Knappe koppen
Slechts een paar hele grote bedrijven hebben écht werk gemaakt van het werven van knappe koppen – de rest heeft die taak voor zich uit geschoven of af- dan wel doorgeschoven naar brancheorganisaties.

We hebben ondernemers nodig die zich op de borst durven te roffelen zoals alleen Bokito, de vader aller Rotterdamse gorilla’s, dat kan. Foto: Blijdorp Rotterdam

Die brancheorganisaties hebben zich de afgelopen decennia (!) uitgesloofd met een reeks aan dure campagnes die jongens en, vooral, meisjes moesten verleiden voor techniek te kiezen. De voorbeelden liggen voor het oprapen.
En de bedrijven zelf? Die zijn vooral doorgegaan met waar ze (heel) goed in zijn. Maar wat ze vergeten zijn, is te vertellen hóe goed ze zijn. Ze hebben verzuimd hun successen te delen, met u en mij. En met die knappe koppen die ze graag willen hebben om nog succesvoller te zijn.

Calvinistisch
Wij Nederlanders blijven een calvinistisch volk. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.
Jammer, want wat we nodig hebben zijn Bokito’s. Ondernemers die zich op de borst durven te roffelen zoals alleen Bokito, de vader aller Rotterdamse gorilla’s, dat kan.
We hebben ondernemers nodig die trots zijn op wat hun bedrijven presteren en produceren. Ondernemers die hun successen delen. Alleen op die manier rollen ze de loper uit voor die knappe koppen.

Alexander Bakker is zelfstandig communicatieadviseur (www.alexanderbakker.com). Hij is van 1979 tot en met 2006 journalist geweest bij respectievelijk Het Vrije Volk, Rotterdams Dagblad en het AD Rotterdams Dagblad.
 

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.