'n Goed gesprek met twee ‘Heffinnen’

Dinsdag 14 mei jl. beklom ik de Hef samen met RVM-collega’s journalist Helmut de Hoogh en fotograaf Rinus Vuik.
Een hele belevenis!
Een hele ‘experience’ moet je zeggen, tegenwoordig… Ik was daar dan ook op uitnodiging van de stichting ‘Hef Experience’.
Dat beklimmen van de Hef ervoer ik dus als buitengewoon aangenaam. En dat ondanks mijn licht behept zijn met hoogtevrees. Het uitzicht op Noordereiland en verder weg is daar, hoog boven, ronduit schitterend.
De Koninginnebrug ging net open om een zeilschip met hoge masten door te laten. De zon scheen.
Ruimte
Ooit heb ik als toerist in Parijs de Eiffeltoren beklommen en precies dat blije, ruimtelijke gevoel van toen, dat had ik dus nu ook. De Hef… dat is de Eiffeltoren van Rotterdam.
Ik besloot mij over de plannen die de stichting Hef Experience met de Hef heeft, nader te verstaan met de voorzitter van de stichting Souad El Hamdaoui en de penningmeester Ieke Frankenmolen.

Foto R. Vuik
Dit gesprek met twee Heffinnen heeft inmiddels plaatsgevonden in Galerie Wind, de galerie van Ellen Wind aan de Prins Hendriklade 184 op het Noordereiland, waar op 12 juni a.s. een expositie over de Hef zal worden geopend.
Voorzitter
Souad El Hamdaoui heeft sinds drie maanden het voorzittersstokje van Robbert Dommisse, de initiatiefnemer van het Hef-plan, overgenomen. Zij is in het dagelijkse leven directeur van die andere icoon van Rotterdam, de Euromast, en zij vertegenwoordigt tevens de Brotherhood Holding van de broers Willem en Aryan Tieleman, ervaren horecaondernemers, die als investeerders en exploitanten van het plan De Hef gaan optreden.
Ieke Frankenmolen is al langer bij het project betrokken (meer dan anderhalf jaar). Niet alleen als penningmeester maar ook als initiator van het Ted Schutten-fonds en zeer zeker ook dank zij haar Delftse achtergrond als 'meedenker Techniek van de Hef'. Souad omschrijft haar collega als ‘het geheugen en geweten van het Hefplan'.
Wat gaat er gebeuren met de Hef?
Vraag de gemiddelde Rotterdammer naar de Hef en grote kans dat hij zegt: ,,O, die ouwe spoorbrug.”
Bijzonder
Maar ‘die ouwe spoorbrug’ is heel bijzonder. Er is namelijk nog slechts een handvol hefbruggen in Europa.
De Hef stamt uit 1927. Er is om gevochten tijdens de twee wereldoorlog en het is een van de weinige bijzondere gebouwen in het centrum van Rotterdam dat overeind bleef.
Stilzwijgend kijkt de Hef nu uit over de stad. Bij hoge uitzondering nog in beweging. Want meestal staat de Hefbrug omhoog, zodat eventuele schepen er te allen tijde onderdoor kunnen. Treinen rijden er al lang niet meer over.

Foto R. Vuik
Maar… vanaf 2016 komt de Hef, als alles doorgaat, weer dagelijks in beweging! Stichting Hef Experience diende daartoe vorig jaar al een plan in bij Stadsinitiatief Rotterdam, maar dat kwam toen helaas niet door de eerste ronde.
Tieleman
Nu doet de stichting een tweede poging met een verbeterd, financieel sterk onderbouwd plan (dit laatste met name door de gegarandeerde deelname van de Tieleman brothers).
Hoe gaat de Hef eruit zien volgens het plan van de stichting ‘Hef Experience?
Uiterlijk verandert er niets De spoorbrug uit 1927, tevens rijksmonument, behoudt zijn functie als hefbrug.
Maar straks kan men met het Val (het beweegbare middenstuk) naar boven. Bovendien kan men straks over de brug heen lopen bij wijze van wandeling en zelfs naar de top klimmen.Verder komen er entrees op de begane grond in de beide landhoofden van de brug.
De hoofdingang (en uitgang) komt aan de zuidkant. Daar komt de kassa voor de diverse bezoekersmogelijkheden.
De tweede entree (en uitgang) komt aan de noordkant, op het Noordereiland.
Brasserie
Op de zuidelijke aanbrug komt dus de Brasserie-op-wielen te staan. De brasserie met haar vier wagons lijkt dan aan de buitenkant op een lange trein, totale lengte 70 meter.
Binnen komt een restaurant met 150 zitplaatsen en een bar.
Op de noordelijke aanbrug komt het Museum in 7 opgeknapte goederenwagons.
De wagons gaan het verhaal van Rotterdam vertellen van voor en na de oorlog.
In samenwerking met het Stadsarchief worden de wagons als minibioscopen met korte voorstellingen op één projectiewand ingericht.
De andere wanden worden gebruikt voor foto’s, affiches, maquettes, e.d.
Het Val
Maar de grootste attractie wordt toch de grote platformlift, het Val.
De oppervlakte van het Val is ruim 450 m2. Maximaal 200 personen tegelijk kunnen met het Val omhoog. In ongeveer 4 minuten stijgt het Val van 10 m. naar 48 m. Onderweg zien de lifters het staal van de torens en de langs schuivende betonnen contragewichten, een indrukwekkend gezicht.
Boven krijgt iedereen de tijd om rond te lopen en te genieten van het 360 graden uitzicht over Rotterdam.
Daarna loeit de sirene weer en start de afdaling, ook in vier minuten.

Foto R. Vuik
Tokkelen
Daarnaast zijn er dan nog zgn. ‘adrenaline’ attracties: klimmen en tokkelen. Momenteel is er in Europa nog geen enkele brug die sportief beklommen kan worden. De Hef wordt de eerste. Het begeleiden van het klimmen over de Hef wordt uitbesteed aan een gespecialiseerde ervaren organisatie, Height Specialists.
Tokkelen is: hangend aan een katrol schuin naar beneden zoeven. Momenteel gebeurt dat al vanaf de Euromast. Maar vanaf de Hef wordt het minder hoog en mindere ‘eng’, je hoeft niet eerst over een hoge rand.
De Hef gaat het tokkelen aanbieden vanaf twee hoogtes, 48 meter en 66 meter. Over een lengte van 200 meter vanaf de Heftoren naar het einde op het Noordereiland.
Verlichting
De Hef wordt ook ’s avonds een bezienswaardigheid. De 2 torens en de bovenligger van de Hef krijgen een duurzame ledverlichting.
Kortom, dit alles levert een aantrekkelijk plan op voor Rotterdam.
Het monument De Hef wordt immers enerzijds in zijn waardigheid gelaten en anderzijds is onze stad een attractieve publiekstrekker rijker. Goed voor de economie (en de werkgelegenheid) op Rotterdam Zuid en op het Noordereiland.
Het Stadsinitiatief van de stichting ‘Hef Experience’ verdient brede steun.