Fluiten achter een lemen masker

25 september 2014 door Ronald Glasbergen
Fluiten achter een lemen masker

In het internationale theaterfestival van Rotterdam, ‘De Keuze’, speelde woensdagavond het Argentijnse theaterstuk ‘África’ en het Duitse zangtheater ‘Human Requiem’. Meer verschillend kunnen theaterstukken haast niet zijn. Een punt van overeenkomst is dat het beide stukken zijn die niet los laten.


‘África’ van Luis Biasotto met nawerkingen en ‘Human Requiem’ van Jochen Sandig en Sasha Waltz als directe beleving.

‘Human Requiem’

Niets staat stil in ‘Human Requiem’ met muziek van Johannes Brahms’ Opus 45: Ein Deutsches Requiem. De tijd staat niet stil. Dat is inherent aan muziek, aan theater ook.

Human requiem. Foto: Matthias Heyde

Maar ook het vierenzestig mens sterke professionele Rundfunkchor-Berlin staan niet stil. En het publiek staat loopt of zit op de vlak gemaakte speelvloer van de Schouwburg en komt in beweging door de spelers, die zich een weg banen door het publiek of wordt door klank en beeld naar de focuspunten van de beweging getrokken.

De koorleden en solisten trekken, willekeurig of geformeerd volgens patronen van de choreografie, door het publiek. Maar al die beweging valt in het niet bij de wonderlijk mooie publiekservaring om te midden van een koor van bewegende stemmen te zijn. Op een plek waar stemmen niet alleen door modulatie en volume maar ook door afstand en nabijheid voortdurend veranderen.
Als je het vergelijkt met een muziekinstallatie is dit muziek uit vierenzestig boxen die allemaal in beweging zijn. En bovendien soms zo dichtbij dat je de bron aan kunt raken. Voeg daar voorbeeldig uitgevoerde muziek van Brahms aan toe - van niet geringe schoonheid - en een choreografie die goed aansluit bij de inhoud – de troost die Brahms met dit Requiem wil brengen - en je hebt een betoverend en zinnenstrelend spektakel.

‘África’

Choreograaf en regisseur Louis Biasotto is zelf, hoewel hij bepaald niet klein is, de lelijke eend in zijn ‘África’.
Een zebra (Gabriela Gobbi) legt het met hem aan, tart hem, tracht hem te verleiden, maar Biasotto speelt de logge inerte dikhuid die niet gemaakt is om te dansen. Snelheid en traagheid zijn thema’s die door de voorstelling heen blijven terug komen.
In een andere scene staat Andrea Nussembaum voor het publiek. Ze trekt haar kleren uit. Ze vraagt ons, het publiek, om datgene wat we vandaag willen vergeten met viltstift op haar lichaam te schrijven. Twee mannen staren in de ruimte. Heel langzaam verandert hun gelaatsuitdrukking van ontzetting naar lach, naar woede.

Foto: Luis Biasotto

Sarah Chaumette komt op, zij voert ons mee door Buenos Aires de Argentijnse stad waar África ontstaan is. Twee mannen (Francisco Egido en Matthieu Perpoint) zetten luidsprekerboxen neer waar stevig basisritme uitkomt, ze dansen, fluiten vanachter lemen maskers.
Twee vrouwen (Agustina Sario en Luciana Acuña) doen voor hoe ze dansten als kind als puber en als net volwassen. Er is een draad die alle elementen, alle scenes – dat zijn er veel meer dan die hierboven genoemd zijn - verbindt, maar niemand kan er de vinger op leggen. Ook een hand is niet genoeg. Een wolk misschien, vandaar waarschijnlijk de naam ‘África’ dat is een continent zo groot, dat het niet te vatten is.

Luis Biasotto won met ‘África’ de Patronage Preis 2013 op het Zürcher Theater Spektakel. ‘Dadaïstisch spektakel’ zei de jury in Zwitserland. Slim geformuleerd van die jury: dadaïstisch spektakel laat zich niet vangen.

‘África’ . Gezien: 24 september, 19 uur, Rotterdamse Schouwburg, Krijn Boon Studio.Concept en regie Luis Biasotto makers en spel Luciana Acuña, Luis Biasotto, Sarah Chaumette, Francisco Egido, Gabriela Gobbi, Andrea Nussembaum, Agustina Sario enMatthieu Perpoint

‘Human Requiem’. Gezien: 24 september, 21.30 uur, Rotterdamse Schouwburg, Grote Zaal.Regie: Jochen Sandig Choreografie en dramaturgieIlka Seifert en Sasha Waltz. Met hetRundfunkchor Berlin o.l.v. dirigent Simon Halsey. Sopraan Sophie Klussmann. Bariton Jochen Kupfer. Piano Philip Mayers en Angela Gassenhuber.‘Human Requiem’is een co-productie van De Doelen en Festival De Keuze.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.