‘Jackie’, Camelot en Nathalie Portman

Chileen Pablo Larraín zoomt in zijn nieuwe film ‘Jackie’ in op de tragische 22e november 1963 en de dagen erna. In die korte periode lijkt alles samen te spannen om de kersverse weduwe Jacqueline Kennedy, ‘Jackie’, met haar immense verdriet fijn te malen in het protocol van een staatsmachinerie. Jackie wordt gespeeld door Nathalie Portman die hier misschien wel haar beste rol ooit speelt en Larraín geeft de film het tempo van een roes, de roes waarin Jacqueline Kennedy eerst als presidentsvrouw en vervolgens als weduwe onder het oog van de wereld haar rol moet vinden.
Ruim een week na de moord op John F. Kennedy (Caspar Phillipson) staat zijn weduwe Jacqueline een interview toe. Journalist Theodore White (Billy Crudup) van het blad 'Life' krijgt na veel aandringen met moeite toegang tot de immens verdrietige weduwe. Voorwaarde is dat Jacqueline Kennedy volledige zeggenschap krijgt over het eindproduct. Op dat interview – dat vanaf dat moment als het ‘Camelot interview’- door het leven gaat, baseren Pablo Larraín, diens co-scenarist Calderon en schrijfster Noah Oppenheim hun filmverhaal. In dat verhaal worden we met Jacqueline Kennedy teruggevoerd naar de eerste uren, de eerste dagen na de moord JFK. Naar de beëdiging van Lyndon B. Johnson die al in het in het vliegtuig plaats vond dat ook Jacqueline Kennedy vervoerde terug naar Washington. De jonge weduwe die aanvankelijk weigert het bloed van haar man af te wassen. Maar ook terug naar eerdere momenten van een paar jaar ervoor in januari 1961, als ze net het Witte Huis betrokken heeft en de televisie te woord moet staan, dezelfde televisie die juist met de verkiezing van JFK bewezen heeft te kunnen maken en breken.
Jacqueline (Nathalie Portman) Kennedy-Bouvier in betere tijden (Foto © Filmdepot)
In het IFFR werd ‘Jackie’ voorafgegaan door het korte video-essay ‘Not Another Camelot’ van Kevin B. Lee. In de video komen tien First Ladies aan het woord van Jacqueline Kennedy tot en met Melania Trump. Het essay vormde een aardige inleiding op de film van Larraín. In de fragmenten van min of meer TV-interviews met First Ladies waar ‘Not Another Camelot’ uit bestaat, zijn de presidentsvrouwen als het ware op hun officieelst. ‘Jackie’ geeft een fictioneel en onofficieel beeld van de zielenroerselen van de 34 jarige weduwe die onvrijwillig een tragische week lang het verdriet van de wereld weerspiegelt.
Jacqueline (Nathalie Portman) Kennedy-Bouvier met priester (John Hurt) in gesprek. (Foto © Filmdepot)
Als de Jacqueleine van Larraín en Portman. haar kleding nog bebloed, aankomt in Washington, lijkt ze door uitputting en protocol opgeslokt te worden. De film vertelt het als een ademloze stream-of- conciousness die haar overkomt. De muziek van Mica Levi, de montage van geluid en beeld van Sebastián Sepúlveda dragen daar alles aan bij. Een stroom van emotie en verdriet, die begint met de herinnering aan het bloed en de hersenen van haar nog jonge echtgenoot, die sterft in haar armen, en aan de andere kant de modebewuste presidentsvrouw die leefde in Camelot, in het sprookje van het land waar alles altijd in orde en goed is. JFK was gek op de tekst van de musicalsong Camelot. Ze verdiept zich in de begrafenisriten van Abraham Lincoln, één van de andere Amerikaanse presidenten die vermoord was. John F. Kennedy was de eerste echte ‘Televisiepresident’, gekozen mede dankzij een TV-debat, zijn dood werd overal vrijwel live uitgezonden Hij was een fotogenieke president met een jonge fotogenieke echtgenote. Nu voelt zij het op haar alleen neerkomen de erfenis daarvan een vorm te geven. Er staan veel belangen op het spel, de begrafenis van een staatshoofd is per definitie ook een politiek statement, waar iedereen in de hoogste regionen van de macht zijn eigen ideeën over heeft.
Jackie Kennedy wordt bijgestaan door een priester, een rol van John Hurt, de begin januari 2017 overleden grote Britse acteur. Ze wordt bijgestaan door haar vriendin en persoonlijke secretaris Nancy Tuckerman (Greta Gerwig), ze wordt geïnterviewd door Time, en actrice Nathalie Portman geeft haar in ‘Jackie’ indrukwekkend gestalte.
Jacqueline (Nathalie Portman) Kennedy-Bouvier naast de kist met daarin John F. Kennedy op de terugvlucht van Dallas naar Washington. (Foto © Filmdepot)