Wethouders rijden elektrisch

29 juli 2019 door de redactie
Wethouders rijden elektrisch

Natuurlijk is het hele college erbij betrokken, van CU-SGP, D66, VVD, CDA, PvdA tot Groen Links, maar het lijkt toch vooral die laatste partij te zijn die het tempo er in houdt. De vijf BMW dienstauto’s voor wethouders zijn hybride, kunnen ritjes tot 45 km elektrisch doen.

Er kwamen deelfietsen en de deelscooters van Felyx, sinds kort is er een proefproject met kleine elektrische autootjes en recent kwam er een stappenplan: Zero Emissie Stadslogistiek.

In dat plan wordt beschreven hoe de binnenstad van Rotterdam in 2025 alleen nog maar door bestel- en vrachtwagens zonder enige uitstoot gedaan wordt. Op die manier kan zowel luchtkwaliteit als de bereikbaarheid van de binnenstad beter worden.

Om die reden wil het college ook honderden extra oplaadpalen in de stad en betere fietsvoorzieningen voor elkaar boksen. Zo luidt het in een persbericht: “We maken het voor Rotterdammers en bedrijven aantrekkelijk om te kiezen voor schoon vervoer. Als wethouders geven we het goede voorbeeld door veel op de fiets en met het openbaar vervoer te reizen. En nu ook met schone dienstauto’s.”

Het college heeft de ambitie om in de komende jaren tot 2025 het hele gemeentelijk wagenpark zoals bestelbusjes en veegwagens te verschonen en emissievrij te maken. In 2030 moeten dan ook de zwaardere voertuigen, zoals vuilniswagens, elektrisch of op waterstof rijden.

Samen met het stimuleren van openbaar vervoer, deelauto’s en elektrische fietsen en e-scooters is het dus een samenhangend offensief tegen de lucht- en CO2-vervuiling in de stad.

Nul procent uitstoot
Recent onderzoek van TNO laat zien dat een Zero Emissie-zone voor stadslogistiek een van de meest effectieve maatregelen is om als stad de CO2-uitstoot van verkeer te verminderen. In zo’n Zero Emissie-zone wordt het aantal vervoersbewegingen gereduceerd, bijvoorbeeld door het gebruik van een hub, en worden ritten alleen door volledig emissievrije voertuigen uitgevoerd. De gemeente sluit zich hiervoor aan bij het landelijke Klimaatakkoord, waarin invoering van een Nul-uitstoot zone voor stadslogistiek in de gemeente Rotterdam als maatregel is opgenomen.

De gemeente wil in 2020 met een aantal bedrijven en organisaties waaronder DHL, Getru bedrijven, Post-Kogeko Logistics, Renewi, Roadrunner Koeriersdiensten, Transport Service Schelluinen en TNO ,VNO-NCW en samen met leveranciers en andere betrokkenen komen tot een aanvullende Green Deal waarin de invulling van de Zero Emissie-zone in een convenant wordt vastgelegd.

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.