Wethouder Simons:“Dit is geen waarschuwing meer; het is alle hens aan dek.

In een brandbrief, gesteund door het Havenbedrijf Rotterdam, de Economic Board Zuid-Holland en Deltalinqs, pleiten de Rotterdamse wethouder Simons en gedeputeerde van Zuid-Holland Weverling voor een transitiewet in combinatie met een investeringsagenda.
Wethouder Simons:“Dit is geen waarschuwing meer; het is alle hens aan dek. Zonder snel en daadkrachtig overheidsbeleid riskeert Nederland zijn leidende positie in de wereldhaven-economie voorgoed te verliezen. Rotterdam heeft alles in huis om de wereldwijde duurzame koploper te worden, met een haven die bol staat van kennis, ondernemerschap en innovatiekracht. De fundamenten zijn gelegd en de kansen zijn rijp. De vraag aan het kabinet is nu: grijpen we de voorsprong of missen we de boot?’’
Snelle actie vereist van kabinet
Simons en Weverling benadrukken dat de tijd van vrijblijvendheid voorbij is en roepen het kabinet op concrete acties te ondernemen op:
- Het creëren van een gelijk speelveld met buurlanden.
- Het stimuleren van marktvraag naar schone en hernieuwbare energie.
- Investeren in CO2-opslag (Aramis) en -transportinfrastructuur.
- Oplossen van netcongestie met onorthodoxe maatregelen.
- Een juridisch houdbaar plan om de neerslag van stikstof significant te verlagen.
Gedeputeerde Weverling:“De Rotterdamse haven is de ruggengraat van de Nederlandse economie. Het behouden en versterken van onze industrie is van groot belang voor het behouden van onze huidige welvaart, werkgelegenheid en een sterke economie. Daarnaast is het ook cruciaal voor innovatie, onze zelfredzaamheid als Europa en de transities (energie, grondstoffen, materialen) waar we voor staan. Als we onze klimaatdoelen willen halen, dan moeten we zorgen voor een goed vestigingsklimaat. We moeten de bedrijven omarmen en helpen in plaats van ze voor de keus te stellen om te moeten verkassen naar een ander land. De transitiewet die wij beogen moet zorgen voor versnelling van procedures en dat bedrijven de vele miljoenen die ze in de transities willen investeren, in Nederland investeren.”