Von der Leyen: Grote crises afgelopen jaren niet van voorbijgaande aard
Verklaring van voorzitter von der Leyen bij de presentatie van het Niinistö-rapport over het versterken van de civiele en militaire paraatheid en gereedheid van Europa.
(Door Ursula von der Leyen)
Beste Sauli Niinistö,
Zeven maanden geleden heb ik u samen met de HR/VP [Josh Borell] gevraagd een rapport te schrijven over hoe de paraatheid en gereedheid van burgers en defensie in Europa verbeterd kunnen worden.
Niemand is beter toegerust dan u om de huidige uitdagingen in kaart te brengen en de weg te banen voor een Unie die beter voorbereid is op toekomstige schokken en crises. Veel gebeurtenissen van de afgelopen jaren waren wake-up calls.
Onze levens zijn verstoord door een pandemie; oorlog is teruggekeerd in Europa; en extreme weersverschijnselen zijn de nieuwe norm vanwege klimaatverandering. Europa realiseert zich dat de grote crises van de afgelopen jaren noch op zichzelf staand noch tijdelijk zijn. In plaats daarvan weerspiegelen ze diepere breuklijnen en 'tektonische' geopolitieke, klimatologische en technologische veranderingen.
In het licht van deze veranderingen hebben we vaak gewoon gereageerd. Maar we moeten meer doen. We moeten onze mindset veranderen.
Voorbereid zijn
Paraatheid moet deel uitmaken van de onderliggende logica van al onze acties en het volledige spectrum van bedreigingen en risico's aanpakken.
Laat me je een paar voorbeelden geven: Ten eerste, zoals ik al zei, is er klimaatverandering en het effect daarvan op ons leven. Tegenwoordig is het van vitaal belang om bijvoorbeeld onze bossen vanuit de lucht te monitoren, want in een oogwenk wordt een vonk een vuurzee.
Of neem hybride aanvallen en hun vele verschillende vormen: desinformatie, de cynische bewapening van migranten, cyberaanvallen, sabotage. Met één klik kunnen elektriciteitsnetten worden uitgeschakeld en hele steden in het donker worden gestort. Of neem de economische risico's waarmee we worden geconfronteerd, zoals verstoringen van de toeleveringsketen. We zijn los gebroken van de ketenen van onze afhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen. Nu moeten we onze andere schadelijke afhankelijkheden van andere zaken verminderen.
En als vierde voorbeeld heb je natuurlijk militaire risico's. Poetins oorlog tegen Oekraïne is de allergrootste bedreiging voor onze veiligheid. Dit jaar overtreffen de Russische defensie-uitgaven de gezamenlijke bedragen van alle Europese lidstaten samen.
Nauwer samenwerken
Dus we moeten onze inspanningen opvoeren, wetende dat voorbereiding op het ergste kan helpen voorkomen dat het gebeurt. Gezien de omvang van deze uitdagingen moeten we nauwer samenwerken en als Europeanen het verschil maken.
Om adequaat voorbereid te zijn op grote bedreigingen, moet je werken in een overheidsbrede aanpak.
Dat is de term, beste Sauli, die je gebruikt in je rapport. Dit betekent het vermogen om op een gezamenlijke en gecoördineerde manier alle benodigde hulpmiddelen en bronnen van het overheidsbeleid te gebruiken, waarbij autoriteiten op alle niveaus – nationaal, lokaal en EU – worden gemobiliseerd op basis van hun verschillende rollen. Maar dit vereist ook een maatschappelijke aanpak. Dus het betrekken van de private sector, het maatschappelijk middenveld en burgers.
Met andere woorden, paraatheid kan niet in silo's worden opgebouwd. In plaats daarvan vereist paraatheid interactie. Dit zal de kern vormen van de Preparedness Union Strategy die de nieuwe Commissie en de nieuwe HR/VP zullen presenteren.