Campagne voor car-sharing uit andere tijden in de VS
De boven- en onderstaande posters uit de Tweede Wereldoorlog ontworpen voor het Office of Price Administration, sporen Amerikanen aan om te carpoolen voor de oorlogszaak.
De massale Amerikaanse mobilisatie voor de Tweede Wereldoorlog leidde in 1943 tot een ongekende overheidscampagne om het publiek aan te sporen om de voor de oorlogsinspanning benodigde hulpbronnen te sparen. De federale overheid was met name bezorgd over het behoud van rubber en brandstof nadat het Japanse leger de toegang tot rubberplantages in Zuidoost-Azië had afgesloten. Benzinerantsoenering werd gezien als een manier om het gebruik van voertuigen en dus bandenslijtage te verminderen in een tijd waarin meer Amerikanen dan ooit auto's bezaten en reden.
Opvallend is de onversneden harde directheid van de posters. Iets dat je tegenwoordig weer terug ziet keren in fimpjes op TikTok en andere sociale media. vaak geholpen door Bing, Dall E3 en andere AI.
“Have you really tried to save gas ” (Harold von Schmidt,1944) Government Printing Office for the Office of Price Administration, NARA Still Picture Branch