AIFF Jordanië: Prijzen voor Marokkaans gangsterdrama ‘Hounds’, Libanese ‘Q’, Jordanië - Armeens ‘My Sweet Land’ en Jordaanse ‘Our Males and Females’

26 juli 2024 door Ronald Glasbergen
AIFF Jordanië: Prijzen voor Marokkaans gangsterdrama ‘Hounds’, Libanese ‘Q’, Jordanië - Armeens ‘My Sweet Land’ en Jordaanse ‘Our Males and Females’
Filmer Rashid Nashrawi van het in Gaza gemaakte 'From ground Zero' Foto Ronald G

De slotceremonie van de vijfde editie van het Amman International Film Festival – Awal Film vond gisteravond op 11 juli plaats in de Royal Film Commission – Jordanië, een van de mooiste bioscopen ter wereld. Naast het scherm heb je uitzicht over de stad en de lichten zijn dicht verspreid over de steile heuvels waarop de stad is gebouwd.

Hoe concurrerend het landschap ook is, de concurrerende films en hun makers zijn de echte winnaars van een werkelijk interessant, intiem en gastvrij filmfestival. In de Arab Feature-Length Narrative Competition ging de Black Iris Award naar de spannende en prachtig gecaste Hounds van Kamal Lazraq (Marokko) over een misdaad die gruwelijk misgaat; de Juryprijs ging naar The Burdened over een gezin midden in een burgeroorlog van Amr Gamal (Jemen). Beide films kregen ook speciale vermeldingen voor de eerste hoofdrolspeler: Abdellatif Masstouri en voor de eerste keer de hoofdrolspeelster voor Abeer Mohamed. De welverdiende Publieksprijs in deze categorie ging naar Inshallah a Boy van Amjad Al Rasheed (Jordanië) die het verhaal vertelt van een weduwe die worstelt met de discriminerende bijzonderheden van traditionele erfgoedwetten.

Amjad Al Rasheed, met dochter, maker van publiekslieveling 'Inshallah a Boy'  Foto Ronald G 

Gedurende negen dagen vertoonde het festival 52 films uit 28 landen. De andere competitieve secties waren de Arabische speelfilmwedstrijd voor Arabische documentaires. de Arabische shortcompetitie en de internationale filmcompetitie

In de Documentaire Competitie waren de prachtig vormgegeven Q (Qaaf) van Jude Chehab over een Arabische, geheel uit vrouwen bestaande islamitische sekte in Libanon en My Sweet Land van Sareen Hairabedian (Jordanië) over het einde van de republiek Artsakh de grote prijswinnaars. Deze laatste kreeg ook de FIPRESCI Award (zie recensie).

De Black Iris Awards in de Arab Shorts Competition gingen naar het genderdrama Our Males and Females van Ahmad Alyaseer (Jordanië) over de buitengewoon tragische dilemma's waarmee een traditioneel koppel wordt geconfronteerd als ze hun transgenderkind moeten begraven, en The Woodland van Firas Taybeh (Jordanië) . Juryprijs: Kanarie in een kolenmijn door Dwan Kaoukji (Libanon) Publieksprijs: SUKOUN (Amplified) – Dina Naser (Jordanië). De International Films Competition Black Iris en Audience Award gingen naar The Strangers’ Case over vluchtelingen uit oorlog en rampen van Brandt Andersen (VS) 

Cast en crew van de openingsfilm Bye bye Tiberias. Foto Ronald G 

Als gast of bezoeker van het intieme en zeer gastvrije Amman International Film Festival (AIFF) zou je in theorie kunnen vergeten dat er op 1 uur afstand met de auto in Gaza een brute oorlog gaande is tussen Israël en Hamas. Dat zou je kunnen, maar dat doe je niet. Veel van de films en bijeenkomsten rond de uitgebreide UNRWA-archieven uit Gaza en Palestina die tijdens het festival plaatsvinden, ademen de menselijke rampen van het omringende landschap van het Midden-Oosten in de rustige enclave die hoofdstad Amman in de regio is.

Niet alleen de hierboven genoemde prijswinnende films, maar ook veel van de films die niet in competitie zijn haken direct in op de strijdpunten in de regio. Van de openingsfilm Bye, Bye, Tiberias gemaakt door Lina Soualem, dochter van internationale theater- en filmactrice Hiam Abbass via het door vorm en onderwerp wonderlijke From Ground Zero gecoördineerd en gecoacht door ervaren Palestijnse filmmaker Rashid Mashrawi en nog veel meer films die het festival nooit maakt keert de rug toe naar het omringende en rijke en soms tragische erfgoed uit het Midden-Oosten. 

De Jordaanse Royal Film Club backstage  Foto Ronald G

De wereld van het Midden-Oosten is, net als de wereld als geheel, volparadoxen. Het festival slaagde erin deze vaak ingewikkelde, soms harde en ook prachtige realiteit op ogenschijnlijk harmonieuze wijze weer te geven. Achteraf gezien was dit vanaf het einde het geval met meer abstractie. De rode zee maakt me tot het begin aan het huilen met de persoonlijke vertolking van Hiam Abbass en haar zussen. We zullen en hopen meer te horen van Jude Chehab, Kamal Lazraq, Sareen Hairabedian en de vele anderen wier films een onvergetelijke indruk maakten hier op de 5e AIFF en zijn fascinerende gasten en organisatoren. 

AIFF slot ceremonie winnaars en vierde van links de voorzitter van het festival Prinses Rym.Foto courtesy AIFF

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.