Als het Boijmans in Antwerpen zou staan

14 oktober 2023 door Ada van Dijk
Als het Boijmans in Antwerpen zou staan
Uitkijk in KMSKA uit bovenzaal naar benedenzaal Foto V&M - RG

Met 'in Antwerpen' bedoel ik de positieve Werdegang van het Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) dat valt onder het stadsbestuur van Antwerpen. Antwerpen heeft, net als het Boijmans gaat overkomen, zeer lang (12 jaar) op haar gerenoveerde museum moeten wachten. 

Ik werd ook verrast door ‘onze’ Kokoschka (de Mandril) naast een predikant van Rembrandt en het touwtje-springende meisje van Dali in de zaal met het thema ‘Het kwaad’. Deze bekende Rotterdamse werken krijgen in Antwerpen een nieuwe en originele lading die mogelijk is door de verweving van historisch werk met incidentele moderne werken die ‘commentaar’ geven. Alle zalen, ook de zalen met ‘oude meesters’ worden zo slim verbonden met thema’s in onze tijd. Ook kunnen bezoekers toelichtingen en zaalteksten via digitale middelen op hun eigen mobiel opzoeken en nalezen. Er staan gedichten onder, die een extra laag opleveren, naast de feiten.

Hoe heeft men het in Antwerpen de renovatie aangepakt? Men heeft het plan in zeven fases opgeknipt, en durfde onderweg stappen toe te voegen en het masterplan om te gooien omdat er ‘nieuwe noden’ waren ontstaan. Noden van bezoekers dus. 

De opdracht voor het ontwikkelen van de uitstekend werkende entree en presentatieafdeling van het KMSKA is gewonnen door bureau Robbrecht en Daem. Dat is hetzelfde bureau dat de Boijmansvleugel heeft gemaakt die mogelijk gesloopt gaat worden omdat het vloerplan ‘onbruikbaar’ zou zijn. Ik denk dat het team van Boijmans met een dergelijk besluit een vergissing zou maken oordeel te vellen. Ik vraag me af of men bij het KMSKA  te rade is gegaan met de vraag hoe ze kunnen leren de Boijmans vleugel net zo goed in te zetten als bij het weergaloos prachtige interieur van het MSKA.

Speels wordt omgegaan met het pluche in het vernieuwde KMSKA  Foto V&M - RG

Tenslotte zou ik ‘Boijmans’ willen aanraden de omgeving van het gebouw later aan te pakken. Net als bij het Depot, waar onderweg pas besloten hoe de vergroening van de omgeving op te zetten. Wat bij het Boijmans veel ontwerp energie kost is de aandacht voor het veilig kunnen transporteren van werken. Nu staan er veel meer werken in het Depot (150.000) dan in het Boijmans zelf, via het Depot kan iedere vrachtauto de gebouwen bereiken dunkt me. De ophef over een transportweg of tunnel naast de rozentuin dan ook van later zorg.

Laten we hopen dat het Boijmans net zo uniek, harmonieus en passend wordt voor Rotterdam als het KMSKA voor Antwerpen is. Datum en budget mogen dan ondergeschikt zijn aan het stap voor stap laten ontstaan van een beter en mooier Boijmans. Dat is veel belangrijker. 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.