Deze activiteit heeft reeds plaatsgevonden.

twee solotentoonstellingen én kunstinstallaties, nieuwe opdrachten & activiteiten

twee solotentoonstellingen én  kunstinstallaties, nieuwe opdrachten & activiteiten

Kunstinstituut Melly in Rotterdam presenteert dit voorjaar twee solotentoonstellingen én lanceert een langlopend initiatief dat bestaat uit kunstinstallaties, nieuwe opdrachten en activiteiten. (Oorspronkelijk zou het programma op 9 april 2021 openen voor publiek. Dit is uitgesteld naar 21 april of tot nader order wegens de nationale lockdown). Hier zijn de details van het programma.

Sasha Huber

Voor haar eerste solotentoonstelling in Nederland presenteert Sasha Huber meer dan een decennium aan werk dat ze maakte in het kader van de cultureel en politiek activistische campagne Demounting Louis Agassiz. De campagne werd in 2007 gestart door de Zwitserse historicus Hans Fässler en is gericht op het ontmantelen en herstellen van de nalatenschap van de in Zwitserland geboren zoöloog en glacioloog Louis Agassiz (1807–1873). Als lid van het ‘Ontmantelingscomité’ ensceneerde Huber talloze interventies met betrekking op aardse en buitenaardse locaties die zijn naam dragen; er zijn er tachtig in totaal. Ze gebruikt onder andere performance, fotografie en film als media om de koloniale overblijfselen in de omgeving te onderzoeken. Als onderdeel van deze tentoonstelling wil Huber, in samenwerking met de Inuit keelzangers Cynthia Pitsiulak en Charlotte Quamaniq, de Agassiz IJskap op Ellesmere Island in Nunavut ontnoemen. De ijskap is, met een omvang van 21.000 km2, een van de grootste van Canada. 
Dummy

Simon Fujiwara

Voor zijn eerste solotentoonstelling in Nederland presenteert de kunstenaar Simon Fujiwara een omvangrijk oeuvre op papier waarin de door hem gecreëerde, originele stripfiguur Who the Bær centraal staat. Tijdens de eerste lockdown van 2020 begon Fujiwara in Berlijn met het maken van tekeningen en collages met versies van zijn beer en ontwikkelde daarmee het concept van een hedendaags figuur dat bestaat als een ‘totaalbeeld op zoek naar een zelfbeeld in een wereld vol afbeeldingen’. Sindsdien is Who the Bær uitgegroeid tot een grootschalig project met uitingen in de vorm van tekeningen, collages, sculpturen, animatie en animatronics. Door een stripfiguur te gebruiken als een versimpelde lens voor het beschouwen van onze beeldcultuur, zijn de absurdistische creaties van Fujiwara reflecties geworden op de complexe mechanismes voor het definiëren van een zelfbeeld in een door afbeeldingen gedomineerde wereld. Voor deze tentoonstelling keert de kunstenaar terug naar de oorsprong van zijn project en presenteert een persoonlijk archief met meer dan 100 tekeningen en ‘denkwerken’. Bij elkaar tonen ze de verschillende manieren waarop de kunstenaar Who gebruikt als stripavatar voor het verkennen van de geneugten en trauma’s, gewelddadigheden en geluksmomenten van het indirecte leven in de moderne wereld. Who the Bær kan ook gevolgd worden op het Instagram account @whothebaer.

84 Stappen

Naast deze twee solotentoonstellingen wordt ook 84 STAPPEN geopend, een initiatief dat een volledige verdieping van Kunstinstituut Melly in beslag neemt. Het initiatief richt zich op projecten op het snijpunt van kunst en onderwijs. Deze transformatie van white cube galerie naar dynamische plek voor het socialiseren van kunst is een vervolg op de metamorfose in 2018 van de tentoonstellingsruimte op de begane grond, MELLY. De naam – 84 STAPPEN – beschrijft de afstand van de begane grond naar de zalen op de tweede verdieping waar het initiatief zich bevindt. Tijdens de eerste editie van dit initiatief worden kunstinstallaties getoond van Afra Eisma, The Feminist Health Care Research Group (Inga Zimprich), Moosje M Goosen en Daily Practice (Suzanne Weenink), Raja’a Khalid, Lisa Tan, Domenico Mangano & Marieke van Rooy en Romily Alice Walden. De programmering binnen deze installaties zal zich ontvouwen in de loop van het jaar, met bijzondere aandacht voor vraagstukken rond geestelijke gezondheid. Het openingsprogramma is MINDSCAPES, een online congres georganiseerd in samenwerking met het SICK! Festival in Manchester op 22 en 23 april 2021.

Nog even dit

Kunstinstituut Melly is de nieuwe naam van het instituut dat voorheen bekend stond als Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst. Opgericht als kunsthuis in Rotterdam is het onze missie om het werk van beeldend kunstenaars van hier en van ver weg te presenteren en bespreken. De tentoonstelling van Sasha Huber is een coproductie met The Power Plant Contemporary Art Gallery, Toronto, Canada en werd georganiseerd door Rosa de Graaf van Kunstinstituut Melly en Justine Kohleal van The Power Plant. De Graaf is ook curator van de tentoonstelling van Simon Fujiwara. 84 STEPS staat onder leiding van Sofia Hernández Chong Cuy en De Graaf, en is geprogrammeerd samen met Veronika Babayan, Jessy Koeiman, Emmelie Mijs, Aqueene Wilson en Vivian Ziherl; de organisatie is in handen van Wendy van Slagmaat-Bos.

 

Wanneer?
Van 21 april 2021 12.00 uur tot 31 december 2021 17.00 uur
Organisator
Kunstinstituut Melly
+31 (0)10 411 01 44
office@wdw.nl
Locatie:
Witte de Withstraat 50
3012 BR Rotterdam
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.