Samenwerking containerbinnenvaart

13 april 2018 door de redactie
Samenwerking containerbinnenvaart

Samenwerking containerbinnenvaart op route Duisburg-Rotterdam. Vrachtbundeling en vast vaarschema reduceren havenverblijftijd. Logistieke dienstverlener HTS Intermodaal en deepsea terminal RWG slaan de handen ineen. om op de route tussen Duisburg, Gorinchem en de Rotterdamse haven lading te bundelen.

De samenwerking houdt in dat schepen bij terminals in Duisburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam en visa versa. Bundeling van lading en een vast vaarschema op een punt-punt verbinding reduceren de havenverblijftijd, verminderen congestie, bevorderen efficiency en verbeteren de verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, de grootste economie binnen Europa.

Deze samenwerking tussen marktpartijen is het tweede initiatief dat het Havenbedrijf Rotterdam financieel ondersteunt vanuit het Sectoroverleg Containerbinnenvaart dat vorig jaar is gestart. Eerder in 2018 kondigden drie andere partijen een vergelijkbare samenwerking aan op de zogeheten West-Brabant Corridor tussen Rotterdam, Moerdijk en Tilburg. Evenals het voorgaande initiatief van de West-Brabant Corridor vindt het initiatief van HTS Intermodaal plaats op een corridor van grote omvang voor Rotterdam.

In de haven van Rotterdam worden jaarlijks ruim 12 miljoen eenheden containers overgeslagen, waarvan er ruim 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. Containerbinnenvaart is een milieuvriendelijk alternatief voor wegtransport.

Kortere havenverblijftijd, minder planningscomplexiteit
Binnenvaartschepen zien zich regelmatig genoodzaakt om meerdere deepsea terminals aan te doen op de Maasvlakte voordat een lading containers kan worden vervoerd naar het achterland, of vice versa. Wachttijden bij verschillende terminals en complexe vrachtplanning kunnen congestie veroorzaken waardoor schepen langer dan nodig in de haven verblijven.

HTS Intermodaal bundelt lading op een specifieke vaarroute met een vast vaarschema. Hierdoor wordt de call size per barge op de terminal vergroot, neemt het totaal aantal havenbezoeken af en wordt dus de efficiency en betrouwbaarheid verhoogd. Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn er tussen RWG en HTS Intermodaal verdergaande operationele afspraken gemaakt. De combinatie vaart twee keer per week op vaste tijden. Dit betekent een flinke reductie van de doorlooptijd van de containers.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam: “Wij juichen deze vorm van samenwerking toe. Het draagt bij aan een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en soepele verbindingen met het Europese achterland. Daarom ondersteunt het Havenbedrijf dit initiatief vanuit onze incentiveregeling voor de containerbinnenvaart. Onze verwachting is dat meer inland terminals ook met punt-punt verbindingen op deepsea terminals gaan werken zodra blijkt dat dit project een positief effect heeft”.

Marcel Heuvelman, managing director van HTS Intermodaal: “Door de constructieve samenwerking met RWG en het Havenbedrijf Rotterdam wordt het mogelijk om deze nieuwe punt-punt verbinding in de praktijk toe te passen. Hiermee kunnen we onze klanten een betrouwbare service bieden tussen Duisburg en Rotterdam. We streven ernaar om dit concept van punt-punt verbindingen ook te gaan toepassen op andere Rotterdamse deepsea terminals”.

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.