Generatoren zeeschepen gooien soms wel 25000 liter diesel per dag de lucht in

25 december 2021 door een van onze redacteuren
Generatoren zeeschepen gooien soms wel 25000 liter diesel per dag de lucht in
Duizenden liters diesel per schip per dag voor stroom. Ever Given en de Ever Utile. Foto Jan Fahmel / PoR

Schepen  zijn, door hun dieselgeneratoren die voor stroom zorgen, ook als ze aan wal liggen, vaak zeer forse luchtvervuilers. Dat gold voor binnenvaartschepen, die zijn intussen voor een groot deel van walstroom voorzien, dat geldt voor alle de offshore, ferry’s, cruise- en roll-on-roll-off-schepen en containerschepen.

Duizenden liters diesel per schip per dag  

Jaarlijks bezoeken bijna 30.000 schepen de Rotterdamse haven. Waar deze nu nog energie opwekken uit vervuilende dieselgeneratoren, levert walstroom groen opgewekte stroom, direct vanaf de wal. Hierdoor kunnen schepen hun dieselgeneratoren uitschakelen. Dat bespaart soms tot wel 25.000 liter diesel per dag per schip, zorgt voor een verbeterde luchtkwaliteit en een stuk minder lawaai.

Om dat te realiseren zijn het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam een onderzoek gestart naar de aanleg van walstroom op vier Rotterdamse terminals: Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT), APMT2, Vopak Botlek en Cruiseport Rotterdam.

Bijdrage EU

Doel is om te onderzoeken hoe ook daar en verder in de haven,  walstroom uitgerold kan worden om de CO2- uitstoot en luchtverontreiniging te verminderen. De studie naar invoering van walstroom in de Rotterdamse haven is mede mogelijk gemaakt dankzij een financiële bijdrage van 1,3 miljoen euro van de Europese Unie.

90% walstroom in 2030

Met een gezamenlijke strategie van gemeente en havenbedrijf bereidt de Rotterdamse haven zich voor op de transitie naar een schonere scheepvaart. De ambities zijn groot. Minimaal 90 procent van de offshore, ferry’s, cruise- en roll-on-roll-off-schepen en containerschepen in Rotterdam moet in 2030 gebruikmaken van walstroom. Dit scheelt de uitstoot van ongeveer 200.000 ton CO2 en 2500 ton stikstof.

“We willen in de komende jaren een forse impuls aan walstroom geven”, zegt Arno Bonte, wethouder Duurzaamheid, Luchtkwaliteit en Energietransitie. “Als straks ook zeeschepen en cruiseschepen aan de stekker gaan wanneer ze aan de kade liggen, kunnen de vervuilende dieselgeneratoren uit. Dat levert flinke milieuvoordelen op. Het is goed voor de luchtkwaliteit en draagt bovendien bij aan de vermindering van geluidsoverlast voor omwonenden”.

Walstroom binnevaart

In de afgelopen tien jaar is er op de meeste kaden al walstroom gerealiseerd voor binnenvaartschepen. In de Rotterdamse haven heeft de terminal van Stena Line in Hoek van Holland walstroom en op de Landtong Rozenburg komen begin volgend jaar de enorme offshore schepen van Heerema aan de grootste walstroominstallatie van Europa te liggen. Voor de Lloydkade en de Parkkade liggen de plannen klaar voor een walstroomaansluiting voor kleine zeeschepen.

Onderzoek naar walstroominstallaties op de vier Rotterdamse terminals is opnieuw een belangrijke stap richting een steeds schonere en toekomstbestendige haven.

  

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.