Rotterdam studeert op grootschalige import van waterstof

15 oktober 2021 door de redactie
Rotterdam studeert op grootschalige import van waterstof
Noordwest-Europa zal op grote schaal waterstof moeten importeren. Foto Havenbedrijf Rotterdam

Waterstof is een belofte voor schone energie , CO2 vrije energie voor de toekomst. Dan moet het wel 'groene waterstof' zijn, waterstof die zonder CO2 uitstoot geproduceerd is. Waterstof is een goeie energiebron, het bevat rond de 33 Kilowatt aan energie per liter terwijl een litertje benzine ongeveer 12 Kilowatt bevat.

Lastig 

Er zijn een paar lastige puntjes bij waterstof, er is veel energie nodig om het te maken, meer dan 40 Kilowatt per liter. Om de waterstof 'schoon' of 'groen' te maken moet de waterstof met schone energie, wind, zon, waterkracht of - arbitrair- kernenergie, geproduceerd worden. Een tweede lastig punt is dat het vaak lastig is om op te slaan. Opslag van vloeibare waterstof vindt plaats bij ca. 253 graden onder nul of om het vloeibaar te houden onder zeer hoge druk (plus 350 bar).     

Gelukkig zijn er nog een paar andere manieren om het op te slaan namenlijk met hulp van ander stoffen. Gelukkig omdat Noordwest-Europa op grote schaal waterstof zal moeten importeren om CO2-neutraal te worden. Die import van groene waterstof komt dan uit landen waar het spul energieefficiënt geproduceerd kan worden bijvoorbeeld uit zonneenergie 

Waterstof tanks. Foto Havenbedrijf Rotterdam

Rotterdam wil waterstof importeren

Het Havenbedrijf Rotterdam onderzoekt daarom de mogelijkheden om waterstof te importeren uit landen waar het kosten-efficiënt geproduceerd kan worden. Verschillende bedrijven in Rotterdam, zoals Koole Terminals, zijn zeer geïnteresseerd in deze nieuwe, zich snel ontwikkelende markt en maken plannen om hun bestaande installaties te vernieuwen en/of nieuwe te bouwen. Het Havenbedrijf ondersteunt dit. 

Het verschepen van waterstof is lastig door de lage temperatuur -253 graden of hofe druk om het vloeibaar temaken. Maar een ander manier van transport is de waterstof op te nemen in een drager zoals ammoniak of methanol. Ook is het mogelijk waterstof chemisch vast te leggen in een zogenoemde ‘liquid organic hydrogen carrier’ (LOHC) .

Een ‘liquid organic hydrogen carrier’ (LOHC) is een organische stof die waterstof kan absorberen en weer vrijmaken door chemische reacties.

MCH

Methylcyclohexaan (MCH) is zo’n LOHC. Deze stof blijft vloeibaar bij omgevingstemperatuur en -druk. De risico’s van transport en opslag van MCH zijn vergelijkbaar met die van olie en olieproducten. MCH wordt gemaakt uit tolueen en waterstof. Chiyoda Corporation heeft de SPERA Hydrogen technologie ontwikkeld om waterstof uit MCH te kunnen halen. Wordt deze technologie toegepast, dan ontstaat er ook weer tolueen, dat opnieuw gebruikt kan worden voor hetzelfde proces.

Methylcyclohexane (MCH) is een vloeistof gemaakt uit tolueen en waterstof die vloeibaar is tussen -130°C en 100°C. MCH kan daardoor onder omgevingstemperatuur en -druk behandeld worden. Het wordt in veel producten toegepast, bijvoorbeeld als oplosmiddel voor correctievloeistof. MCH is een veelbelovende LOHC voor stabiel transport en opslag van grote hoeveelheden waterstof.

Proefproject

In 2020 hebben Chiyoda Corporation, Mitsubishi Corporation, MITSUI & CO. LTD en Nippon Yusen Kabushiki Kaisha succesvol een demonstratieproject uitgevoerd met deze technologie. Daarbij werd in Brunei MCH geproduceerd en opgeslagen, in een tanker over een afstand van 5.000 km vervoerd naar Japan, met de SPERA Hydrogen techniek van Chiyoda Corporation omgezet naar waterstof en tolueen, waarna de tolueen terug naar Brunei is verscheept. Dit was het eerste project wereldwijd dat liet zien dat voor waterstof dit soort aanvoerlijnen technisch en commercieel opgezet kunnen worden. De verwachting is dat SPERA Hydrogen een belangrijke rol gaat spelen in het mondiale, grootschalige, commerciële transport van waterstof en daarmee bijdraagt aan het realiseren van een CO2-neutrale wereld in 2050. Grote voordelen van MCH ten opzichte van vloeibare waterstof en ammoniak als waterstofdrager zijn dat MCH gebruikmaakt van bestaande infrastructuur en schepen en makkelijker is te vervoeren en op te slaan.

Schema van het transport proces Bld Havenbedrijf Rotterdam

Het Havenbedrijf Rotterdam, Koole Terminals, Chiyoda Corporation en Mitsubishi Corporation voeren nu gezamenlijk een studie uit naar grootschalige import van waterstof. Het Havenbedrijf richt zich op het aan het project verbinden van overzeese waterstofproducten en grote eindgebruikers in Noordwest-Europa, naast de steun voor realisatie van het project. Koole Terminals onderzoekt het innoveren van haar terminal faciliteiten en het vervolgtransport naar eindgebruikers van de waterstof. Chiyoda Corporation levert de SPERA technologie. Mitsubishi Corporation, een van Japans belangrijkste handels- en investeringsmaatschappijen in de energiesector, richt zich op de commerciële ontwikkeling van het project met als doel het commercieel haalbaar maken van de totale keten.

De haalbaarheidsstudie neemt naar verwachting een jaar in beslag. Het is de ambitie van de betrokken bedrijven om in 2025 100.000 tot 200.000 ton waterstof per jaar te importeren en in 2030 300.000 tot 400.000 ton per jaar.

Reacties naar:  contact@vandaagenmorgen.nl 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.