Voetbaldocumentaire wint publieksprijs van 50e IFFR

10 juni 2021 door een van onze medewerkers
Voetbaldocumentaire wint publieksprijs van 50e IFFR
Still uit 'Mi chiamo Francesco Totti' door Alex Infascelli Bld. IFFR

De voetbaldocumentaire Mi chiamo Francesco Totti van Alex Infascelli is de winnaar van de BankGiro Loterij Publieksprijs van het juni-programma van de 50ste editie van International Film Festival Rotterdam (IFFR). Het publiek, dat de film van 2 tot en met 6 juni zowel in de Rotterdamse bioscopen als online kon zien (online beschikbaarheid: tot 9 juni), kende de film gemiddeld de hoogste waardering toe. Op 9 juni ontvangt de Italiaanse filmmaker Infascelli de award en het bijbehorende bedrag van €5.000, waarmee IFFR 2021 officieel ten einde is.

Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: “We zijn verheugd om, na februariwinnaar Quo vadis, Aida?, nu een tweede publieksprijs in onze 50ste festivaleditie uit te reiken aan de hoogst gewaardeerde film uit het juniprogramma: Mi chiamo Francesco Totti van Alex Infascelli. We feliciteren Alex van harte met zijn ontroerende verhaal over de roemruchte carrière van de grote Francesco Totti. IFFR heeft altijd een bijzondere relatie gehad met de voetbalsport. In het voetbalminnende Rotterdam is het bovendien geen wonder dat deze film de harten van ons publiek wist te veroveren.”

De documentaire blikt terug op Totti’s ruim 25 jaar lange carrière bij AS Roma. Nooit speelde hij voor een andere club. Met een rijkdom aan archiefbeelden schetst Infascelli een passievol portret van de voetballer, de ster en de familieman, die zo vurig werd geadoreerd door de Romeinen. Eerder portretteerde Infascelli in de documentaire S is for Stanley (2015) Emilio D’Alessandro, de persoonlijke chauffeur van Stanley Kubrick.

Filmmaker Alex Infascelli: “Dit is ongelooflijk! Van alles wat er te winnen valt is voor mij het belangrijkst: het publiek. Ik ben iedereen die zijn hart voor onze film heeft geopend intens dankbaar!”


 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.