Het Eurovisie Songfestival: nu als Rotterdams fieldlab-evenement
Het Eurovisie Songfestival 2021 in mei kan als fieldlab-evenement toch doorgaan, met beperkt publiek bij alle negen shows. De twee halve finales en de finale vinden plaats op dinsdag 18, donderdag 20 en zaterdag 22 mei.
Wat eraan vooraf ging vertelt projectdirecteur van het Eurovisie Songfestival, Alice Vlaanderen.
'Niemand in Nederland heeft ooit zo’n groot evenement als het Eurovisie Songfestival georganiseerd. Het is superleuk, maar ook intensief en ingewikkeld. We hebben veel zelf uit moeten zoeken, want hoe organiseer je zo’n mega-evenement? Samen met Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners hebben we het bidbook gemaakt. Daarmee wonnen we! De stad stond op zijn kop. Rotterdam is uniek en rauw en daarom past het songfestival heel goed bij ons.
Toen bleek dat het festival in 2020 niet kon doorgaan vanwege corona zijn we direct gaan kijken wat wél mogelijk was. Gelukkig werd het evenement een jaar verschoven - voor het eerst in de geschiedenis. En toen moesten we bedenken hoe we het zouden gaan doen, terwijl we niet wisten hoe de situatie mét corona eruit zou zien.
Fieldlab-evenement
We ontwikkelden vier scenario’s en hoopten natuurlijk op een scenario met artiesten en publiek in Ahoy. In februari viel het besluit vóór een songfestival waarbij artiesten naar Nederland komen. En onlangs werd bekend dat wij als fieldlab-evenement van de Nederlandse overheid inderdaad beperkt publiek mogen uitnodigen. Fantastisch nieuws. Het maakt het plaatje compleet.
Online fandorp
Maar het blijft spannend. Want als de besmettingen doorstijgen zou het kunnen dat de delegaties toch niet naar Rotterdam kunnen afreizen of dat er toch geen publiek bij kan zijn. Daar gaan we niet vanuit, maar we moeten continu snel schakelen. Daarom organiseren we ook veel online, zoals Eurovision Village, het fandorp waar liefhebbers van het songfestival samen komen, en het Stadsprogramma, waarbij jong en oud kunnen meedoen en meegenieten.
200 miljoen mensen
Komende tijd is het alle hens aan dek. We willen dat het Songfestival een feest wordt voor alle Rotterdammers, en dat we eruit halen wat erin zit. Er kijken straks 200 miljoen mensen naar de liveshows. Wij willen laten zien wat een fantastische stad Rotterdam is.'