Lancering nieuwe naam van 'voorheen Witte de With' 

27 januari 2021 door de redactie
Lancering nieuwe naam van 'voorheen Witte de With' 

Op 27 januari 2021 om 20 uur presenteert 'voorheen Witte de With Center for Contemporary Art' haar nieuwe naam aan het publiek. Die naam is 'Kunstinstituut Melly'. Die nieuwe naam is het resultaat van een driejarig proces. Dat was  dat er op gericht was naast naam en vormgeving tevens het instituut te transformeren.

'Melly TV', van en voor de gemeenschap

De lancering van de naam Kunstinstituut Melly gaat vergezeld van een artistiek programma  en een nieuwe visuele identiteit waar het logo hierboven deel van uit maakt. Die twee komen samen in 'Melly TV', een televisieprogramma van en voor de gemeenschap dat de transformatie van het instituut verbindt aan voor het beeldscherm gemaakte kunst in opdracht en gesprekken over de actualiteit.

Kunstinstituut Melly nodigt je van harte uit voor de lancering op woensdag 27 januari om 20.00 uur:

● Online: 'Melly TV' zal worden gestreamd via de socialmediakanalen en website van Kunstinstituut Melly: kunstinstituutmelly.nl en zal ook gestreamd worden via:e-flux.com/video .
● Televisie: Via de publieke omroep Open Rotterdam zal Melly TV ook in heel Nederland te zien zijn op kanaal 36 (Ziggo) en kanaal 1349 (KPN, XS4ALL, Telfort).

In drie afzonderlijke afleveringen biedt Melly TV inzicht in het totstandkomingsproces van de institutionele naamsverandering. In de programma’s wordt stilgestaan bij de vraag in hoeverre kwetsbaarheid een vereiste is voor verandering. Ook wordt onderzocht in hoeverre er een verband is tussen de naamsverandering en hervormingen binnen het onderwijs. Daarnaast is er erkenning voor doorlopende veranderingsprocessen en worden deze gevierd. Melly TV omvat talkshows, bijdragen van gasten uit de buurt en voor het beeldscherm gemaakte kunst in opdracht, en wordt gepresenteerd in samenwerking met Open Rotterdam. Het project werd ontwikkeld samen met adviserende partners Lilith Magazine en Brand New Guys.

Ontwerpers maken samen visuals Melly

De nieuwe visuele identiteit voor Kunstinstituut Melly is voortgekomen uit het jaarlijkse Werk/Leer Project (WLP) van het instituut. Deze derde editie van het WLP werd gerealiseerd in samenwerking met Werkplaats Typografie (Arnhem) van ArtEZ University of the Arts en de multidisciplinaire werkplaats voor design Wkshps (Berlijn en New York). Zes jonge grafisch ontwerpers – Callum Dean, Wooseok Jang, Nina Schouten, Alexander Tanazefti, Emily Turner, Yan Zhihan – werkten en leerden samen met Armand Mevis en Anniek Brattinga van de Werkplaats Typografie, Prem Krishnamurthy van Wkshps en het team van Kunstinstituut Melly.

De-koloniale beweging als drijfveer naamsverandering 'Melly' Foto Jeroen Lavèn

Achtergrond van Kunstinstituut Melly

In 2017 stuurde een groep cultuurprofessionals ons een Open Brief met een publiekelijke aanklacht tegen de naam van het instituut dat voorheen bekend stond als Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst. De aanleiding voor deze brief was het project Cinema Olanda: Platform van de kunstenaar Wendelien van Oldenborgh dat in datzelfde jaar gepresenteerd werd in het instituut. Zowel de brief als dit project benadrukten de noodzaak en urgentie voor een beter historisch bewustzijn, de behoeftes van een in toenemende mate meerstemmige samenleving en de dringende kwestie van systemisch racisme. Als reactie op de brief beloofde het instituut haar naam te veranderen. Op 3 september 2020 werd gekozen voor ‘Kunstinstituut Melly’ vanuit de overtuiging dat deze naam ons zal helpen om betrokken te blijven bij sociaal-maatschappelijke geschiedenissen en hier rekenschap van te nemen. Maar ook om ons, richting de toekomst, te helpen bij de transformatie naar een meer gastvrij en gewaagd cultureel instituut waar actief tegenstand geboden wordt tegen racisme in zowel heden als verleden.

Dekoloniale beweging als drijfveer naamsverandering

Kunstinstituut Melly is een van de weinige culturele instituten ter wereld die zich hebben gewaagd aan een veelomvattend, formeel naamsveranderingsinitiatief. Vanuit de noodzaak om te reageren op de dekoloniale beweging als drijvende kracht voor verregaande institutionele transformatie zijn we begonnen met het aan de orde stellen van de rol van hedendaagse kunst binnen de samenleving. Als gevolg vormen hedendaagse kunst, collectief leren en betrokkenheid van het publiek de kern van al onze activiteiten.

Ken Lum & Melly Shum

De naam ‘Melly’ verwijst naar het kunstwerk Melly Shum Hates Her Job (1990), van de Canadese kunstenaar Ken Lum, dat al vanaf 1990 een permanente plaats aan de gevel van het gebouw heeft. ‘Melly’ staat niet alleen symbool voor een antiheldin uit de arbeidersklasse, maar ook voor een nieuwe relatie tussen het instituut, de straat, de stad en de gemeenschappen waar het deel van uitmaakt. Deze naam is gekozen omdat hij krachtig en uniek is en de herinnering in zich draagt van het naamsveranderingsproces en de door de gemeenschap aangedreven transformatie die het instituut is aangegaan.

Mediacampagne

Met de slogan New Perspective Make Me Grow (Een nieuw perspectief geeft me de kans te groeien), produceerde Brand New Guys een mediacampagne met videoclips waaraan zowel nieuwe als langgevestigde samenwerkingspartners van het instituut meedoen: Ed de Meyer (welzijns- en opbouwwerker in de wijk Cool, en medeorganisator van kunstprojecten bij ons sinds 1992) samen met Mohamed Chajid (deelnemer aan de eerste editie van het Werk/Leer Project in 2018); danseres Chanel Vyent (deelnemer aan het publieksprogramma in 2020) samen met modeontwerper Odair Pereira (docent Leer/Werk Project, 2018-2021); leden van ons publiek, Jeroen Koolhaas samen met zijn dochter Lua Koolhaas; Yootha Wong-Loi-Sing samen met Jacques Wong-Loi-Sing (familieleden van Cye Wong-Loi-Sing die sinds 2020 deel uitmaakt van de werkgroep van het naamsveranderingsinitiatief, tevens regisseur van deze mediacampagne).

27 januari, historische datum

Het instituut opende voor het eerst haar deuren voor het publiek op 27 januari 1990. In 2021 hebben wij voor het
aankondigen van onze nieuwe naam dezelfde datum gekozen als erkenning van de geschiedenis van het instituut.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.