Buitenland dat zich in Nederland mengt
Buitenlandse beïnvloeding is een heet hangijzer in de politiek. Allereerst zijn er de (financieel) machtige sociale media. Berucht zijn de heel erg precies doelgerichte reclamecampagnes van facebook bij Amerikaanse verkiezingen en het Britse Brexit referendum. Denk aan het bedrijf Cambridge Analytics, dat zijn analytisch vermogen in de lucratieve business van het politieke campagnevoeren stopte. Denk aan de grote sommen geld die in Nederland Forum voor Democratie aan politieke reclame campagnes op sociale media heeft uitgegeven. Denk aan misinformatie en trollen. Voor hen zijn die vele mensen die een belangrijk tijdsdeel van hun leven op sociale doorbrengen de markt waar winst te halen valt in stemmen, meningen en sentimenten. Winst die zich uiteindelijk moet vertalen in macht. Dat geldt voor geloofsgroepen, dat geldt voor politieke partijen. Geld speelt bij de verspreiding van ideologische boodschappen een belangrijke rol. Geld dat democratie en rechtsstaat en niet te vergeten gewone mensen, in soms dodelijk gevaar kunnen brengen.
Daarnaast is de internationale ruimte terrein van allerlei vormen van machtsstrijd. Het economische zwakke Rusland moet daarbij extra tandjes bijzetten middels spionage en beïnvloeding om zijn machtspositie ook buiten kern- en hypersone wapens op peil te houden. Het zojuist door de AIVD opgerolde spionagenetwerk getuigt daarvan.