Zelfbedieningsmentaliteit op kosten Duite belastingbetaler
Terwijl in Duitsland de COVID besmettingscijfers blijven stijgen, het Robert Koch instituut (de Duitse evenknie van ons RIVM) 14.714 nieuwe infecties meldt en nog iets verder naar het oosten de Poolse president Duda positief getest is, heeft Deutsche Bahn, de staatsspoorweg van Duitsland, even iets anders aan zijn hoofd.
Het gaat slecht met de financiën van Deutsche Bahn: 28 miljard schuld. De staat sprong afgelopen jaar met 5,5 miljard bij, zo meldt de Süddeutsche Zeitung. Corona komt daarbovenop en doet mensen minder reizen. Het bestuur van Deutsche Bahn had dus de 300.000 werknemers van Deutsche Bahn gevraagd de broekriem aan te halen.
In de jaarrekening stonden altijd keurig de bedragen vermeld die voor verschillende posten in het miljarden kostende, uit belastinggeld betaalde bedrijf omgingen. Er was ook een jaarlijks postje voor pensioenen van het bestuur en topmanagers van Deutsche Bahn. Die post was iets meer dan 10 miljoen per jaar. Onduidelijk was over hoeveel mensen dat geld verdeeld werd. Waren het er 80, 150, 200?
20.000 euro pensioen per maand
In het kader van de Wet openbaarheid van bestuur vroeg fractievoorzitter Dietmar Bartsch van die Linken een tijdje geleden duidelijkheid; om hoeveel mensen ging het? Het waren 26 ex-bestuurders en 16 ex-managers. Omgerekend kom je daarmee op een pensioenuitkering van 20.000 euro per maand. Een minister in Duitsland krijgt afhankelijk van het aantal dienstjaren tussen de 4.500 en 12.000 euro pensioen.
De vakbonden zijn kwaad. De Süddeutsche Zeitung citeert politicus Bartsch, die spreekt van een ‘zelfbedieningsmentaliteit op kosten van de belastingbetaler’.
Nederland had rond de eeuwwisseling eenzelfde soort ophef rond de salarissen van topambtenaren. Daar is toen de Balkenendenorm voor gekomen. Het was toen echter nog geen crisis. Nu is het dat wel; de coronacrisis. Dus dat pensioen van 20 mille heeft voor nieuwe bestuurders in overheidsdienst bij de buren geen toekomst.