De stad blijft vuil
(Door Toon Lambregts)
Als je door de stad fietst en wandelt dan overheerst het beeld van een vuile stad. Overal slingert afval, vooral in de buurt van de afvalcontainers; overal in de stad zie je dat bewoners hun afval (in zakken, maar ook het grof afval) naast de containers plaatsen. En dan denk je: het gedrag van burgers moet echt veranderen, en handhaving is echt nodig.
Maar ook de reinigingsdienst (Stadsbeheer) mag wel een handje extra helpen.
Tot voor kort, tot het opbreken van onze straat, had ik zicht op drie ondergrondse afvalcontainers (voor papier, glas en restafval). Op een dinsdag in juni zie ik dat er naast de containers grof vuil geplaatst is: oude meubels. Ik maak daar, zoals wel vaker, melding van via de website van de gemeente. Diezelfde dag nog ontvang ik een antwoord van de gemeente: “melding behandeld, probleem opgelost”. Ik kijk naar buiten: de oude meuk staat er nog; niks opgelost dus.
Dag later
De volgende dag, woensdag, opnieuw een melding gedaan. Zaterdag daaropvolgend weer een antwoord van de gemeente: “melding behandeld; probleem opgelost”. Vanwege een weekendje weg zie ik dat bericht pas op maandag. Ik kijk naar buiten, en het oud meubilair staat er nog, nu aangevuld met een behoorlijk aantal vuilniszakken, want tja vuil trekt vuil aan. Bij toeval zie ik dat de restafvalcontainer zal worden geleegd. De vuilnisauto komt aan; chauffeur stapt uit, pleurt alle vuilniszakken op het dek van de container opzij, naast de oude meubels, leegt de container en rijdt vrolijk verder. Je zou denken: een man van de stadsreiniging ontfermt zich over de (weliswaar verkeerd aangeboden) vuilniszakken, gooit die in de nu lege container, en leegt die opnieuw. Maar nee hoor, niets van dat al. Staat waarschijnlijk niet in zijn functiebeschrijving. Overigens heb ik dit al vaker gezien.
Klacht
Ik maak opnieuw een melding. Maar ik dien ook een klacht in bij de gemeente en ik waag het om op dinsdag (de troep lag er nog steeds) een telefoontje te plegen met 14010. Je wordt niet vrolijk van de wachttijden, maar voor het goede doel heb je het ervoor over. Ik krijg na een tijdje wachten een uitermate vriendelijke en vooral begripvolle dame aan de lijn. Ik meld mijn klacht, nl. de oude meubels naast de afvalcontainers en ik stel dat ik het gevoel heb in de maling te worden genomen. Want tot twee keer terug melden dat probleem is opgelost, terwijl dat niet zo is, dat geeft toch een nare smaak. Na contact met een collega weet zij mij het volgende te melden. Bij de eenheid waar de meldingen binnen komen, wordt een schifting van de meldingen gemaakt. Logisch natuurlijk. Mijn melding over de oude meubilair is doorgeschoven naar de eenheid “grof vuil” en de dienstdoende medewerker van de behandelafdeling drukt op de knop “melding behandeld, probleem opgelost”. De eenheid “grof vuil” zou dat natuurlijk moeten doen, nadat de oude meuk van straat is gehaald. Maar niet dus.
Klaar is Kees
De behandelend ambtenaar geeft aan ‘ik heb het behandeld, klaar is Kees”. Zo wordt je dus als burger in de maling genomen. Met de medewerkster van 14010 vrolijk doorgepraat dat ik als burger niks te maken heb met de interne gang van zaken bij de dienst stadreiniging; dat nl. de ene ambtenaar meldingen doorschuift naar collega’s. Ik wil dat die troep op straat opgeruimd wordt en wel zo snel mogelijk. Dus hebben we nog eens de melding doorgenomen, en de dame van 14010 belooft mij dat zij deze melding met urgentie zal voorleggen aan de medewerkers van “grof vuil”. De volgende dag, acht dagen na mijn eerste melding, wordt eindelijk het oude meubilair opgehaald.
Over mijn klacht ben ik die week nog gebeld door een medewerkster van Stadsbeheer, die welwillend mijn adviezen over de interne werkwijze en de integrale aanpak bij het legen van met name de rest-afvalcontainers heeft aangehoord. Ben benieuwd wat er mee gedaan wordt. Ik wacht nog wel op een schriftelijk antwoord van de gemeente
Toon Lambregts, verhuisde uit Rotterdam West naar Goeree en woont nu, terug in de stad, in Charlois