Blogger Richard de Jong over smart mobility in Rotterdam

01 juli 2020 door de redactie
Blogger Richard de Jong over smart mobility in Rotterdam
Blogger Richard de Jong

Graag stelt de redactie onze nieuwe medewerker Richard de Jong aan u voor. In zijn eigen woorden.

'Ik ben een blogschrijver en autofanaat. Hierdoor blijf ik graag up-to-date met alles wat met de auto-industrie en technologie te maken heeft. Onlangs las ik in V&M het artikel “Veel laadmogelijkheden voor Rotterdamse elektrische autobezitter” en ik heb dit artikel met veel plezier gelezen. Ik vind het super om te zien hoeveel er in Nederland geïnvesteerd wordt in de elektrische auto. Ik ben er dan ook volledig van overtuigd dat deze auto de toekomst gaat zijn. Na het lezen van jullie artikel kreeg ik het idee om een artikel te schrijven dat naadloos aansluit bij het eerder genoemde. De titel is: Waar zien we smart mobility terug in Rotterdam?'

 

Smart mobility is een van de motto’s die veel aandacht gekregen heeft de laatste maanden. Vooral omdat dit simpelweg noodzakelijk is. De CO2-uitstoot moet gereduceerd worden, de belasting op de infrastructuur moet afnemen en we willen minder ongelukken en daarmee meer veiligheid. Onze mobiliteit moet daarom aangepast worden naar mobiliteit die ons wél naar de toekomst brengt. Niet méér asfalt, maar slimmere manieren om te reizen.

Rotterdam speelt een grotere rol in de ontwikkeling van smart mobility dan je wellicht denkt. Rotterdam is namelijk de plek waar de internationale Mobility City Campus komt te staan, en dat wordt het epicentrum van de nieuwe innovaties, als het aan Avanto Ventures uit Finland ligt. Daarnaast worden deelvervoersmiddelen al ruimschoots ingezet in de stad.

Mobility City Campus in Rotterdam, wat houdt dat in?

Avanto Ventures is een onderneming die investeert in bedrijven die werken in het domein van de smart city. Het kernbegrip is hier steden; dat is de plek waar mobiliteit de meeste problemen oplevert, omdat er simpelweg te veel mensen op een te klein oppervlak zijn die in verschillende richtingen reizen.

In mei 2019 koos het Finse bedrijf Rotterdam als vestigingsplek voor de campus, waar relevante spelers op het gebied van mobiliteitsconcepten samen aan tafel gaan zitten, waar lokale partners en overheden uitgenodigd worden en waar oplossingen gezocht worden om de problemen van nu en later op te vangen.

Testen, ervaren en delen

Het motto is ‘testen, ervaren en delen’. Geen nieuw concept dus, want Nederland noemde zich al eerder testland voor slimme mobiliteit. Er zijn ook al verschillende projecten uitgerold, waarbij data geanalyseerd wordt om vervolgens te bekijken of nationale inzet in grote Nederlandse steden mogelijk is. De Parkshuttle in Rotterdam en de zelfrijdende minibus in Den Haag zijn hier voorbeelden van.

Vooral met deelvervoer scoort Rotterdam punten

De Mobility City Campus is een spannend concept, maar dit wordt pas in 2021 gerealiseerd. Toch doet Rotterdam het goed op het gebied van smart mobility; vooral op het gebied van deelvervoer. Sinds begin juni werkt de Rotterdamse RET namelijk samen met Donkey Republic, Go Sharing, felyx en Check. Deze bedrijven bieden deelvervoersmiddelen aan zoals fietsen, e-bikes en elektrische scooters aan die gedeeld worden.

Dit is een sterke zet geweest van RET, dat duidelijk moeite had met het opvangen van de piekmomenten (zeker nu het streeft naar een bezettingsgraad van 40% met het oog op de huidige situatie in Nederland). Reizigers worden vanaf nu actief gewezen op andere middelen, zodat de druk op het RET-netwerk af moet nemen.

Woon of werk je in Rotterdam en wil je zelf gebruikmaken van de deelvervoersmiddelen? Op de RET-app (RET Real Time App) kun je de beschikbaarheid van alle fietsen, elektrische scooters en e-bikes direct controleren zodat je altijd zeker weet dat je de reis gewoon kunt vervolgen.

Dit initiatief is vooral bejubeld vanwege de coronamaatregelen, waarbij veel mensen tegelijkertijd in een openbaar vervoersmiddel zoveel mogelijk vermeden moet worden. Helemaal nieuw is het idee uiteraard niet. Rotterdam Ahoy heeft het Parknbike-concept. Je parkeert de auto voor € 4 heel de dag bij de Ahoy om vervolgens naar je eindbestemming te komen met een deelfiets, elektrische scooter of e-bike.

Waarom is dit zo belangrijk voor Rotterdam?

De Rotterdamse infrastructuur wordt te zwaar belast tijdens piekmomenten, met vertragingen en onnodige uitstoot als gevolg. Aangezien het aantal woningen de komende 2 jaar met 18.000 stijgt (met 50.000 extra woningen tot 2040), neemt de druk alleen maar verder toe. Zeker omdat dit aantal woningen alleen Rotterdam zelf is, en niet de omliggende regio’s waar veel forenzen zich vestigen om te werken in Rotterdam.

Daarom heeft de stad Rotterdam, het APPM en PosadMaxwan de Rotterdamse MobiliteitsAanpak (RMA) ontwikkeld. De nadruk ligt op een schonere en groenere stad, mede door schone en smart mobiliteit. Het plan omvat onder andere investeringen in het OV en investeringen in de infrastructuur om zo schonere mobiliteit beter te kunnen faciliteren.

Luchtkwaliteit staat ook hoog op de planning, omdat Rotterdam klimaatbestendiger moet worden. Wie de plannen op een rijtje legt, kan de (elektrische) fietsen en scooters als deelvervoersmiddelen alleen maar toejuichen, omdat zij perfect in het kader passen.

Overigens moet opgemerkt worden dat de RMA opgesteld is aan de hand van een uitgebreide analyse, waaruit reeds blijkt dat gebruik van het OV en reizen te voet en fiets toeneemt en het gebruik van de auto afneemt. Het plan is vooral op tafel gelegd om deze mobiliteitstransitie verder te stimuleren, om zo nog meer zoden aan de dijk te zetten.

Wat kunnen we verwachten op het gebied van slimme mobiliteit in Rotterdam?

De RMA begint met het aanpakken van de Coolsingel en het opzetten van een nieuwe westelijke oeververbinding die sterkere mogelijkheden op moet zetten voor het OV. In de tussentijd zal de gemiddelde Rotterdammer steeds vaker gewezen worden op de mogelijkheid om deelvervoersmiddelen te gebruiken. Op die manier wordt uitstoot en vervuiling teruggedrongen én is dit een flinke stap in de richting van smart mobility in Rotterdam gezet, waarmee de groenere en schonere stad een stuk beter binnen handbereik komt.

Smart mobility in Nederland is echter grensoverschrijdend

Wat we niet mogen vergeten, is dat Rotterdam géén eiland binnen Nederland is op het gebied van smart mobility. Ook in andere steden (Den Haag, Amsterdam, het MITC in Flevoland) wordt gewerkt aan oplossingen voor de mobiliteitsproblemen. Het is belangrijk om te blijven testen, ervaren, aanpassen en delen om zo tot een oplossing te komen voor elke stad. Dit kan verduurzaming van het OV zijn, deelvervoersmiddelen inzetten, de infrastructuur aanpassen naar smart mobility of meer laadpunten om het elektrisch rijden, al dan niet met een deelauto, mogelijk te maken.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.