Aanjager in Rotterdamse informatiemaatschappij

29 december 2008 door de Redactie
Aanjager in Rotterdamse informatiemaatschappij
Als aanjager van allerhande informatie hebben de Rotterdamse media een onmisbare functie. Op deze site bent u bij een van de jongste en onafhankelijke verschaffers van informatie waar voorlopig het maken van winst nog niet tot doel op zichzelf is verheven.

Rotterdam Vandaag & Morgen is met hart en ziel aan deze regio verbonden door zich te richten op de neveninformatie, de diepere achtergronden, de opinies en voor ontspanning de columns. Niet zozeer dus op de dagelijkse directe nieuwsstroom, ook wel genoemd ‘de waan van de dag’. Daarvoor zijn andere sites, televisiejournaals en radioprogramma’s met meer financiële mogelijkheden.

Net zoals de hele samenleving is het Rotterdamse medialandschap in vooral de laatste tien jaar bijna revolutionair veranderd. Nog verder terug, in de jaren ’60, hadden we in Rotterdam nog vele op deze regio gerichte dagbladen.

Hapklare informatie

Ter oriëntatie van de jongeren met tussen haakjes het opheffingsjaar: De Maasbode, die later verscheen als De Tijd-Maasbode (1972), Het Rotterdamsch Parool (1971), Het Vrije Volk (in 1991 opgegaan in het Rotterdams Dagblad), het Rotterdams Nieuwsblad (eveneens in 1991 opgegaan in het Rotterdams Dagblad), de Nieuwe Rotterdamsche Courant (werd in 1970 de fusiekrant NRC Handelsblad), De Rotterdammer (in 1975 opgegaan in Trouw dat overigens ook een Rotterdamse editie had), De Waarheid (de Rotterdamse editie is begin jaren ’70 opgeheven) en het zelfstandige Rotterdams Dagblad (vanaf 1991 tot september 2005 toen het werd opgeslokt door het landelijke AD, dat overigens ooit na de oorlog als regionaal dagblad in Rotterdam was gestart).
De elektronische, snelle en hapklare informatie verdringt thans steeds meer de diepgang, de wat langere geschreven artikelen en de opinies (zoals deze) van journalisten en mensen die ertoe doen. Dankzij internet en de mogelijkheden om snel een reactie te geven kan een ieder zich – of men de Nederlandse taal goed beheerst of niet – in alles en nog wat mengen. Dat is ongetwijfeld een verrijking van de samenleving maar kan ook tot onrust, woede en onderlinge verwijdering leiden. Vroeger kwamen meningen vrijwel nooit verder dan de besloten kring van familie en naasten.
Op de kranten zaten ‘lezersredacteuren’ die niets anders deden dan brievenschrijvers te selecteren op de relevantie van hun opmerkingen en hun eventuele kritiek. Querulanten, anonymi en lezers die zich bedienden van scheldkanonnades of die grove woorden gebruikten werden rücksichtslos ‘afgelegd’ of herschreven in toelaatbare bewoordingen. Het was ook nog in het tijdperk dat alleen maar mensen die enigszins konden schrijven reageerden. Een natuurlijk selectieproces dus.

Inhoudloosheid

Dat is in de tegenwoordige informatiemaatschappij wel heel anders geworden. Een ieder mág en kán zijn zegje doen. Televisieprogramma’s maken straatinterviews. Het maakt nauwelijks meer uit wat de mensen roepen. Als het – vooral? – maar confronterend is. De mening van de burger is soms interessanter dan de aanleiding van het nieuws.
Er zijn zelfs sites en kranten die heel opgedrongen peilingen houden onder hun lezers waarbij zij ‘ja’ of ‘nee’ kunnen stemmen. Vervolgens hangen kranten, onder meer het hier in Rotterdam verschijnende AD, zelfs hele nieuwsberichten daaraan op. De zwijgende meerderheid van vroeger wordt thans vorm gegeven waarbij het zeer twijfelachtig is of die mening – gezien de inhoudloosheid van de vragen - wel ertoe doet.
Hier op Rotterdam Vandaag & Morgen kunnen lezers ook uit een paar vragen kiezen. Maar we hebben absoluut niet de pretentie dat we daardoor ‘nieuw beleid’ kunnen maken of beïnvloeden. U moet het hooguit zien als een spelletje dat niet verder gaat dan het gevoel geven ‘kijk eens, zoveel mensen zijn het met me eens.’
Reacties op de artikelen op deze site worden ook nauwelijks ‘gemodereerd’, het verzachten of aanpassen aan het geschrevene naar onze normen en waarden. Dus als u wat lelijks over dit stuk wil schrijven, ga uw gang. Wij voelen ons niet zo gauw beledigd.
Wij stellen het op prijs als u dat wil doen met uw volle voornaam en achternaam. Want als u een nickname, pseudoniem of slechts een voornaampje gebruikt, dan lijkt ons uw reactie weinig waarde hebben. Je komt voor je mening uit of je houdt haar voor je!

De auteurs op deze site staan ook allen achter hun stuk. Met enig meer moeite kunt u met hen communiceren, hetzij per e-mail of per telefoon. Wilt u dat, neem dan contact op met onze redactie.
Openheid en eerlijkheid staan bij ons hoog in het vaandel. Dat wil niet zeggen dat Jan en Alleman zomaar onze privé-adressen kunnen krijgen. Helaas, is het in onze tegenwoordige maatschappij nodig dat persoonlijke gegevens beschermd dienen te blijven voor onverlaten.
Vandaag & Morgen Rotterdam is er voor jong en oud. We hebben ook nog steeds de intentie terug te keren als een weekkrant op papier. Want laten we eerlijk zijn, het is heerlijk om in een hoekje van je kamer of kroeg op je gemak een knisperende krant te lezen met mooie verhalen en reportages over Rotterdam.

Het meest moderne communicatiemiddel

Dat heeft niks met het verschil tussen jong of oud te maken, want alle generaties deden dat met Vandaag & Morgen Rotterdam in de maanden oktober en november toen de krant ook (tijdelijk) op papier uitkwam.
We hopen dat dit in het nieuwe jaar weer financieel mogelijk wordt, in welke vorm dan ook. Tot die tijd zult u het met het meest moderne communicatiemiddel moeten doen. Deze site!
Mogen wij stellen dat wij toch wel positief afwijken van andere onafhankelijke Rotterdamse nieuws- en achtergrondsites? Kijk en vergelijk ons maar eens met AD Rotterdams Dagblad, De Havenloods/Het Zuiden, RTV Rotterdam, De Oud-Rotterdammer, Maasstad Weekbladen en De Echo. De laatste is de nieuwe huis-aan-huis-krant in Rotterdam die door een van onze redacteuren ironisch is omgedoopt in ‘De Echoput’.
Geef hieronder uw ongezouten mening. Want dat is toch wel een groot goed in onze nieuwe informatiemaatschappij!
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.