Scholen van de toekomst in Rotterdam
Kinderpanels zijn helder: school blijft om vriendjes te ontmoeten en van elkaar te leren. De 3D-presentatie van de leeromgeving van de toekomst maakte op 4-12 in het WTC Rotterdam duidelijk dat er echt anders moet worden nagedacht voordat je een school bouwt. Anders maak je een fout met een niet toekomstbestendig gebouw voor 20 en soms zelfs voor 40 jaar. Oplossing: denk aan een auto-chassis met vele uitvoeringsmogelijkheden.
Kinderpanels maakten duidelijk dat buiten de school leren (ontscholen) betekent dat ruimten slimmer moeten worden ingericht. De kids zijn niet van de leerpleinen. Instructie kan minder en aan projecten werken vraagt interactieve ruimtelijke oplossingen.
Kijk ook beter naar de buurt waarin een leeromgeving komt. Speel het Rotterdams scholenkwartet en ontdek welke leefstijl nu en straks de behoefte van je schoolbevolking bepaalt. Kwartet-deelnemers dachten het van elkaar te weten;) Laat je eens verrassen!
Leerkrachten moeten detoxen
En het belangrijkste: kids vinden dat leerkrachten moeten detoxen. Uit hun comfortzone, uit het systeem wat dwingend van toets naar toets strest. Beter minder weten en de kids goed begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling als coach. Dat is de opdracht naar 2030 voor schoolbesturen en de gemeente Rotterdam om in een soort van leerlab nu al in te gaan trainen welke oude vaardigheden een leerkracht loslaat om ruimte te maken voor die in 2030 nodig zijn voor de snel groeiende economie in Rotterdam.
Hoe nu verder?
Het waarom, hoe, wat en wanneer van een leerlab wordt door schoolbesturen en gemeente onderbouwd. Ook hier weer niet eerst stenen stapelen! Welke combinaties in een groeiende stad kan je dan benutten? Seniorenwoningen, bedrijfjes in een nieuw gebouw met kids en werkers? Dit is de vervolgstap waarbij de mening van de kids, de ontwikkeling van de stad en de hulp vanuit de wetenschap elkaar kunnen versterken. Stilstaan is geen optie, want…
2030 is nu! Leergierige kids, gemotiveerd en in hun energie in wisselende leeromgevingen
Staat u ook voor dilemma’s om de behoefte van kids in te vullen met vaardige leerkrachten in een mee veranderende leeromgeving? Informeer naar ontwerp, uitspraken in reisverhalen en kinderpanels plus de resultaten.