AEGIR symbool van industriekracht regio

15 september 2013 door Hans Roodenburg
AEGIR symbool van industriekracht regio

Wie de Beneluxtunnel in de afgelopen weken doorreed zag de Aegir, een nieuw offshore werkschip van Heerema voor de diepste wateren, hoog boven de havens en Nieuwe Waterweg uitsteken. Als symbool van het feit dat de Rotterdamse regio tot de koplopers behoort in de wereld bij het optuigen en ‘engineeren’ van offshore-installaties.


Eindelijk krijgt het vrij onbekende bedrijf Huisman in Schiedam met de bouw van de pijpleginstallatie van het werkschip de waardering die het verdient. ,,Huisman is mijn favoriete bedrijf in de haven van Rotterdam,’’ twitterde persvoorlichter Tie Schellekens van Port of Rotterdam al aan al zijn volgers en benadrukte daarbij dat het om ‘Hollands Glorie’ gaat. En zo is het maar net!

Op de fiets
Nog grappiger is dat hij meldde dat ‘de directie op de fiets naar het werk komt’. De directie onder leiding van de vermaarde ingenieur Joop Roodenburg (geen familie van de auteur van dit stuk) woont inderdaad in de buurt. De CEO houdt terecht een ‘low profile’ aan voor zijn bedrijf onder de noemer laten we het ingenieuze werk maar doen dan volgt vanzelf wel de publiciteit daarover. Zo is het ook!

De AEGIR ligt hier prominent bij Huisman in Schiedam Foto: www.wordshipsocietyrotterdam.nl

In een van de weinige interviews die hij jaren geleden heeft gegeven (aan het havenvakblad MainPort) zei hij: ,,Je moet voortdurend innoveren om je staande te kunnen houden.’’ Een andere vermaarde ingenieur uit de Rotterdamse offshore-industrie Richard Krabbendam: ,,Conservatisme wordt afgestraft. Je kunt weliswaar mooie octrooien en patenten hebben, maar die zijn door concurrenten vrij eenvoudig te omzeilen. Door vernieuwingen blijf je voorop lopen.’’

Pionieren
Joop Roodenburg (62) en Richard Krabbendam (67) begonnen in 1980, toen zij allebei nog ‘jong’ waren, te pionieren in het steeds zwaarder en sterker hijsen op nieuwe manieren.
Joop Roodenburg leidt de Huisman Groep uit Schiedam met wereldwijd inmiddels acht vestigingen die zich toeleggen op het ontwerpen en bouwen van kenmerkende kranen, andere hijswerktuigen, constructies in pijpenleggen en boorsystemen voor op zee en voor op het land. Het hart van de groep staat in Schiedam.
Ze ontmoetten elkaar voor het eerst op de Lady Sophie van Big Lift die het Spaanse Tarragona aanliep om een grote mobiele kraan naar Nederland te verschepen. Joop Roodenburg voer tijdens zijn studie werktuigbouwkunde aan de TU in Delft (1971-1977) in een vakantiebaantje mee als bootsman op het zware ladingschip.
,,We waren tot diep in de nacht gaan feesten op de wal in Tarragona. Komt er ’s morgens vroeg aan boord een of andere ‘gek’ ons wakker maken omdat we zonodig zo snel mogelijk moesten laden en uitvaren,’’ vertelt Roodenburg.

Time is money
Die ‘gek’ was dus Richard Krabbendam. In 1973 was hij begonnen te werken bij Big Lift in Dordrecht dat zware transporten en hijswerk uitvoerde. ,,Ik dacht time is money. Als je weet wat een schip per uur kost, kun je dus niet alles op z’n beloop laten. Dus ik heb de mannen vroeg wakker gemaakt om snel te kunnen vertrekken. De scheepsagent had de bemanning echter verkeerd geïnformeerd. Daardoor stond ik zondagmorgen vroeg als verrassing voor hun neus.’’

De vrienden Joop Roodenburg (rechts) en Richard Krabbendam (links) in 2009. Beiden hebben het gemaakt in de offshore-toelevering. Foto: Hans Roodenburg

Na zijn studie WTK kwam Joop Roodenburg ook bij Big Lift (thans Mammoet) te werken waar hij in de woestijn van Saoedi-Arabië manager operations werd bij de bouw van een fabriek voor Aramco in Yanbu. ,,Dat was 70 tot 80 uur per week werken in de hitte van een moslimland. Geen vrouwen, geen drank…’’
Roodenburg was door Krabbendam aanbevolen voor die functie. Gezamenlijk besloten ze vervolgens in 1980 het ingenieursbureau International Transport Rigging Engineering Consultants (Itrec) te beginnen, voor de ontwikkeling van transport- en hijssystemen.

Specialisten offshore
De kiem was gelegd voor hun carrière tot specialisten in offshore. Moeizaam wisten ze een aantal opdrachten te bemachtigen. Roodenburg: ,,We verdienden, na aftrek van alle kosten, in die jaren nul komma nul. Ons eerste technische succes was het ontwerpen van de Taklift 4 voor Smit-Tak van Smit Internationale in Rotterdam. We werden ingeschakeld vanwege de technische uitdagingen. Technisch werd het ook een succes, financieel een disaster.’’
Joop Roodenburg: ,,De mooiste bloemen groeien aan de rand van het ravijn. Het was steeds een kwestie van worstelen en net boven water komen. Je wist, als je het niet haalde, ging je failliet. Winsten en verliezen hieven elkaar op.’’
Mede omdat Richard Krabbendam ook wel eens wat geld wilde verdienen, gingen hij en zijn goede vriend en collega Joop Roodenburg in 1987 toch maar uit elkaar. Krabbendam kwam via zijn klant en oude werkgever Van Seumeren in 1989 eerst bij Jumbo Shipping waar hij de verantwoordelijkheid kreeg voor het opzetten en uitvoeren van complexe hijs- en transport karweien.

Fusie
Joop Roodenburg ging in 1987 met Itrec een fusie aan met Huisman, het bedrijf van zijn vader. De gecombineerde bedrijven hadden 60 mensen in dienst. In de jaren ’90 ging het aanzienlijk beter dan in de jaren ’80. Roodenburg c.s. ontwierp later het eigen Huisman-concept, de JBF 14000: een zelfvarend half afzinkbaar boorvaartuig. De naam JBF bedacht hij als afkorting van ‘janboerenfluitjes’.

Een van de eerdere projecten van Huisman, een tandwielkast van binnenuit op een schip van Jumbo Offshore. Foto: Hans Roodenburg

Vanaf de eeuwwisseling is het hard gegaan. Huisman is nu wereldwijd een topper in alle soorten werktuigen op het gebied van hijsen, boren en pijpen leggen. De Chinese vestiging te Fujian (met Nederlands management) groeit als een tierelier (inmiddels 600 medewerkers). De groep ontwikkelt in razend tempo nieuwe concepten (teveel om op te noemen). De Nederlandse onderneming is als innovatieve producent nu vrijwel onmisbaar voor de offshore industrie.

Grote naam
Wat niet zo bekend is, is dat de Rotterdamse regio op het gebied van offshore-industrie een heel grote naam heeft in de wereld. Zelfs in deze tijd van economische malaise hebben de bedrijven nog grote tekorten aan technici met uiteenlopende opleidingen aan het mbo, hbo en zelfs de technische universiteiten. Huisman heeft alleen al in Nederland bijna honderd vacatures.
In de Rotterdamse offshore-industrie verdienen tienduizenden werknemers een goed belegde boterham. Huisman in Schiedam, Keppel Verolme in de Botlek, HSM, SBM Offshore en Gusto Engineering in Schiedam, Jumbo Offshore in Rotterdam, Heerema Fabrication Group in Zwijndrecht en IHC Merwede met diverse vestiging in en om Rotterdam behoren allen in hun sector tot de koplopers in de wereld. Daarnaast zijn er nog talloze kleinere bedrijven die voor toelevering en dienstverlening aan de offshore zorgen.

De Olympia, de AEGIR en de HERMOD achter elkaar in het Calandkanaal ter hoogte van de 7de Petroleumhaven. Foto www.worldshipsocietyrotterdam.nl

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.