Markthal: topper of een aardig plekje

09 februari 2014 door Hans Roodenburg
Markthal: topper of een aardig plekje

In oktober dit jaar opent de overdekte Markthal Rotterdam, vlakbij de weekmarkt op dinsdag en zaterdag, zijn deuren. Het karakteristieke hoge gebouw aan de Binnenrotte valt van verre al op. Volgens het Rotterdamse architectenbureau MVRDV en vastgoedontwikkelaar Pro Vast is het project net zo leuk en vergelijkbaar met levendige marktvloeren in Stockholm, Barcelona, Valencia en Kopenhagen.

Het zal de ware Rotterdammers goed doen dat in dit rijtje niet Amsterdam wordt genoemd die wat meer bekendheid heeft door zijn (wiet-) kroegjes en theaters.

Vers
,,Bijna iedere wereldstad heeft er één: een overdekte foodmarkt. Een bruisende markthal die uit zijn voegen barst van verse vis, brood dat nog warm is, mals vlees, ontelbaar veel soorten kaas en groenten net uit de grond,’’ schrijft de site markthalrotterdam.nl wervend.
Of de traditionele marktkooplui met deze luxe concurrent op vers-gebied blij zijn, is nog maar de vraag. Een deel ziet wel het elkaar versterkende effect, maar een ander deel verwacht toch wel omzetverlies omdat vele Rotterdammers, zeker blij slecht weer, zullen kiezen voor luxe en overdekte mogelijkheden. Van de marktkooplui zullen er ook weinigen zijn die zich laten verleiden om zich te vestigen in de beschikbare winkeltjes of uitstallingen.

Ander uitgangspunt
Bovendien is het uitgangspunt geheel anders. Marktkooplui doen weinig investeringen in hun uitstallingen, gaan van stad tot stad, beginnen vaak ’s morgen vroeg al hun kraam op te bouwen en gaan weer snel weg als hun handel klaar is. Een bekend gegeven is dat op de markt verse waren tegen het eind van de dag voor soms minder dan de helft van de prijs wordt aangeboden dan in de ochtend. Deze handel is heel wat anders dan de Markthal die alle soorten winkeltjes, restaurants, eettentjes en drinkgelegenheden moet gaan omvatten.
Boze tongen beweren dat de belangstelling om zich in de markt te vestigen voor winkeliers en winkelketens nog minimaal is. Maar dat zegt niks. Bij elk nieuw winkelcentrum kijken de uitbaters eerst de kat uit de boom. Sommigen komen pas op de proppen als men ervan overtuigd is dat er wat te verdienen valt. Wat dat betreft hebben ze dezelfde instelling als marktkooplieden: is er geen of te weinig handel dan komt men niet meer. Er zijn nog volop mogelijkheden om een uitstalling in de Markthal te huren.

 

Appartement
Wel het juiste moment lijkt het om een appartement – boven de uitstallingen – te huren of te kopen. Er komen er vele, 228 in totaal van verschillende afmetingen en luxe waarvan de helft rechtstreeks uitzicht heeft op de activiteiten in de hal. Je moet ervan houden, maar ongetwijfeld zullen er mensen zijn die dichtbij de drukte willen wonen en een vaste parkeerplek (in totaal 1200 stuks) willen hebben.

Er komen 228 appartement boven de uitstallingen te huur of te koop. De helft geeft rechtstreeks uitzicht op de activiteiten in de hal.

Immers de eerste tekenen dat de woningmarkt weer gaat aantrekken zijn er al. Deskundigen verwachten dat toch wel in de loop van het jaar of in de komende jaren. Anderzijds is er in Rotterdam enorm veel nieuwbouw: we noemen ook maar even het meest imposante gebouw ‘De Rotterdam’ aan de Wilhelminakade.

Prijskaartje
Aan dit alles zit natuurlijk wel een prijskaartje dat slechts jonge veel verdienende starters en oudere gesettelden op kunnen brengen. Het gaat erom, wil men in hartje stad wonen in goede appartementen of kiest men voor een van de vele wijken (Vinex) rond Rotterdam.
De initiatiefnemers mikken, nogal ruim geschat, op 4,5 miljoen tot 7 miljoen bezoekers per jaar die van 08.00 uur ’s morgens tot 20.00 uur in de avond terecht kunnen in de winkeltjes en stalletjes. Of men dat haalt, ligt in de toekomst verscholen. Enig nadeel: er zijn tegenwoordig zoveel mooie plekjes in Rotterdam om te winkelen, te eten en te drinken. Nog even en men kan overal terecht. Het gaat erom welke plek een topper wordt!
 

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.