'Is democratie nog de wil van het volk'

Rotterdam Vandaag
& Morgen geeft nu en dan gastschrijvers de gelegenheid hun mening op deze
site te ventileren. Rotterdam Vandaag & Morgen is niet verantwoordelijk
voor de inhoud van deze opiniestukken. Riens Meijer is specialist t.a.v. de
kansen en bedreigingen in de 21ste eeuw en schrijft daar artikelen en boeken
over.
In het belang van onszelf en de toekomst van Nederland moeten wij ons ervan bewust worden dat het echt niet langer zinvol is dat de Staat in vrijwel alle economische en maatschappelijke kwesties de bepalende factor is.
Bureaucratisering van onze
samenleving, regelzucht, parasitisme, criminaliteit, machtsmisbruik,
werkloosheid, inflatie enzovoort zijn niet een gevolg van een gebrek aan
democratie, maar worden mogelijk juist door de democratie veroorzaakt.
Democratie
ontstond in een tijd dat de overheid relatief klein was en heeft op zichzelf
veel goeds gebracht. Maar er is ook een soort heiligverklaring van de
democratie ontstaan en een kritiekloos geloof in het collectivisme. Een
collectivisme waarin het individu per definitie aan de groep ondergeschikt is.
Er komt echter steeds meer verzet tegen een systeem dat tot in detail ons leven
beïnvloed. Voor de toekomst van ons eigen land is het belangrijk dat wij als
burgers zelf weer controle krijgen over ons leven en de resultaten van ons
werk. Zonder hoge belastingen en betuttelende wetten.
Belastingen
Waarom zouden
mensen niet het eigen geld mogen en kunnen uitgeven aan verzekeringen,
gezondheidszorg en scholing, zonder dat de Staat dat geld eerst afneemt via
belastingen en vervolgens voor ons de beslissingen neemt en ons geld uitgeeft?
Wij moeten weer in staat gesteld worden om zelf keuzes te maken en individueel
of samen problemen op te lossen zonder tussenkomst van de Staat. In een
democratie zou het volk regeren.
Maar er zijn miljoenen individuen met
evenzoveel meningen en belangen die onmogelijk samen kunnen regeren. Daarom is
het idee dat het volk regeert fictie. Wim Kan (een van onze beroemdste
cabaretiers) gaf dat goed weer: ,,Democratie is de wil van het volk. Ik lees
elke ochtend stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil.’’
De invloed van de politiek strekt zich veel verder uit dan alleen het parlement en de regering. Omdat alles in de democratie politiek is geworden, vinden we (voormalige) politici in alle geledingen van de samenleving. Zij blijven gewoon zitten na elke verkiezing. Een machtswisseling in de Tweede Kamer resulteert dus helemaal niet in een machtswisseling in de maatschappij. Democratische controle op de macht is ook daardoor nogal beperkt.
Marktwerking
Hoewel er
golfbewegingen zijn in de democratische politiek, bijvoorbeeld van meer naar
minder marktwerking en weer terug, is de westerse democratie steeds verder
opgeschoven in de richting van meer staatsinvloed, grotere afhankelijkheid van
de staat en hogere overheidsuitgaven.
De overheidsuitgaven als percentage van
het bruto nationaal product ( BNP) lagen aan het begin van de 20ste eeuw in
veel westerse democratieën rond 10 procent. Nu is dat in de meeste landen in de
orde van 50 procent of zelfs meer. De collectieve lastendruk in Nederland lag
in 1950 op 14 procent van het BNP. Nu is dat circa 55 procent. Ook het aantal
rechtsgeldige wetten steeg circa 70 procent. Totaal gelden ruim 12.000 wetten,
algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen en circa 140.000
artikelen.
Het toezicht op het bedrijfsleven is in Nederland in de afgelopen
periode verdrievoudigd. Er zijn zes nieuwe toezichthouders bijgekomen. Daar
komt nog de extra laag wetgeving en toezicht van de regelgeving uit Brussel
bij.
Motivatie
Welvaart ontstaat
doordat mensen in staat zijn zelf de vruchten van hun arbeid te plukken. In die
situatie blijken mensen nu eenmaal het meest gemotiveerd om hard te werken,
risico’s te dragen en doelmatig met de beschikbare middelen om te gaan. Dat de
democratie haar beloften niet inlost, blijkt overduidelijk uit het feit dat
politici bij elke verkiezing weer erkennen dat ze er een rommeltje van hebben
gemaakt.
Politici roepen om het hardst dat het anders en beter moet met het
verkeer, het onderwijs, de veiligheid, de zorg, enzovoort, enzovoort. Maar ze
komen altijd met dezelfde oplossingen: geef ons meer geld en meer macht en wij
lossen de problemen op! Dat gebeurt in de praktijk echter nooit.
Democratie is in
wezen tot een specifieke politieke organisatievorm verworden. Er is geen enkele
reden om aan te nemen dat onze huidige centralistische bestuursvorm in de 21ste
eeuw het beste ordeningsprincipe zou zijn.
Conclusie:
Nederlanders die zich realiseren dat we het ‘Industriële Tijdperk’ achter ons
hebben gelaten en het ‘Kennis en Innovatietijdperk’ zijn
binnengetreden, zijn voorstanders van een fundamentele delegatie van macht
naar beneden. Ze roepen om afbraak van de gigantische bureaucratieën. Ze
strijden voor minder standaardisatie en meer individualisering van het
onderwijs afgestemd op de kansen van het Kennis en Innovatietijdperk.
Wie in de
21ste eeuw gebruik wil maken van de nieuwe kansen en de bedreigingen wenst te
minimaliseren heeft zowel perifeer gezichtsvermogen als een focus nodig, en
moet zowel aanpassingsvermogen als kracht bezitten.