´Stamping Grounds´: een herinnering

22 september 2015 door Zettie Leeuwenburgh
´Stamping Grounds´: een herinnering
´Stamping Grounds´ in Rotterdam. Dat werd de fraaie naam waarmee het eerste Popfestival Kralingen de geschiedenis in ging.
De kranten stonden er wekenlang bol van.

Bij het dagblad De Rotterdammer, een christelijke krant, werd er in eerste instantie niet zoveel aandacht aan geschonken. Zo´n popmuziekfeestje, wat moest je ermee?

 Georges Knap: ‘Graag zou ik willen, dat mensen die nog spulletjes, foto´s en/of filmmateriaal hebben dat willen afstaan, zodat het bij de permanente tentoonstelling in Galerie Kralingen kan worden gevoegd’.Tot een week of twee voordat het zover was 'De Stadsflaneur', een columnschrijver en avondmens die het liefst een gat in de dag sliep en zijn wandelingen probeerde te beperken tot het centrum van Rotterdam, werd opgetrommeld. ,,Ga in vredesnaam eens kijken wat er gebeurt daar in het Kralingse Bos. En denk erom dat je de kennelijk onervaren organisatoren, Georges Knap, een keurige 36'er met een gezin in Ommoord, en een jonge gozer uit Delft, Berry Visser, goed aan de tand voelt. Stel je voor, dat het Kralingse Bos wordt vernield. Daar krijgt Rotterdam een slechte naam door,’’ luidde de opdracht.

Laarzen aan
De Stadsflaneur haalde nonchalant de schouders op, bromde nog even tegen de stadsredacteuren dat ze dat best zelf konden doen en dat hij nauwelijks verstand van popmuziek had. Dat hielp echter niet. Er zat niet anders op dan zijn laarzen aan te trekken. Een paar dagen later kwam hij opgewonden terug en het leek wel of er stoom uit zijn oren kwam.
,,Je houdt het niet voor mogelijk. Ze lijken wel gek daar. De Kralingse Plaslaan kun je niet fatsoenlijk meer oversteken door alle vrachtwagens met tentdoeken en planken, die aan en af rijden. En in het bos wordt een compleet tentenkamp opgezet met daarbij nog verscheidene podia. Het deftige restaurant de Plasmolens - de nu gezellige De Tuinen - is in beslag genomen door hippies met lange haren en overal struint er politie rond. Ik kan jullie nu al voorspellen, dat het een gekkenhuis wordt. Er zijn zelfs geen goede afzettingen. Wedden dat er geen grassprietje overblijft? Mij krijg je daar niet meer naar toe.´´
,,Schrijf het maar op zonder overdrijven en houd verder je mond,’’ lachte de stadsredactie van De Rotterdammer.

'Het deftige restaurant de Plasmolens was in beslag genomen door hippies met lange haren en overal struint er politie rond'.Legendarisch
Nu, 45 jaar later staan de kranten weer vol over die legendarische dagen in Kralingen, de bakermat voor vele popfestivals in Nederland, behalve in het Kralingse Bos in Rotterdam.
Daar komt helaas geen verandering in. Er zou een tweede Popfestival gehouden worden als ode en herinnering aan die legendarische uitgave maar dat is op het laatste moment afgelast.
Natuurlijk kennen veel Rotterdammers die erbij waren nog namen van de optredende bands, zoals Jefferson Airplane, Santana, Pink Floyd, The Byrds, Country Joe, Tyrannosaurus Rex, Renaissance, Al Steward en CCC Inc, om maar een paar beroemde groepen te noemen.
´Stamping Grounds´ werd een film als antwoord op het beroemde Woodstock Festival. De film flopte in eerste instantie, maar aan de naam kan dat niet hebben gelegen.
Die was goed gekozen, want de directe omgeving van de Kralingse Plas bestaat uit drassige veengrond en reken maar dat de aarde van de grote weide voor de deur van de Plasmolens hard heeft geschud tijdens die legendarisch dagen.
Tenminste 100.000 enthousiaste bezoekers uit Rotterdam en verre omgeving bezochten het Popfestival Kralingen. Er werd heel wat ´geblowd', oogluikend toegestaan door de politie. Alleen een toegangskaartje ontbrak soms.

Binnenglippen
Hoeveel bezoekers stiekem naar binnen zijn geglipt, zal een eeuwig raadsel blijven, maar het moet vaak zijn gebeurd. Dat werd echter pas na afloop van het Popfestival Kralingen duidelijk. De stichting waarin Georges Knap en Berry Visser hun belangen hadden onder gebracht, ging failliet.
Zeker 80 % van de bezoekers bleek niet te hebben betaald. De organisatoren bleven achter met een schuld van een miljoen gulden.

Het boek 'Stamping Grounds' over het Popfestival in het Kralingse bos in 1970.Georges Knap vervolgt: ,,Graag zou ik willen, dat mensen die nog spulletjes, foto´s en/of filmmateriaal hebben dat willen afstaan, zodat het bij de permanente tentoonstelling in Galerie Kralingen kan worden gevoegd. Prachtig is het ook, dat er in 2013 een monument werd opgericht op de grote weide in het bos. Noch Berry, noch ik hadden zoiets verwacht. En nu wil de film- en documentairemaker Ferri Ronteltap nog een nieuwe film maken van het tweede, bescheidener, Popfestival Kralingen aanstaande zaterdag op dezelfde plaats. Het lijkt niet op te kunnen, aan niemands aandacht te mogen ontsnappen,’’ zegt Georges Knap met een brede grijns.

Nagenieten
En de Stadsflaneur... Hij lacht in zijn vuistje terwijl hij terugdenkt aan de opdracht van 45 jaar geleden. Overdrijven mocht niet, dus hij verzweeg dat de hekken met een kniptang makkelijk open waren te krijgen. Geen mens bij De Rotterdammer zou hem hebben geloofd. Nog nagenietend leverde hij op maandagochtend vroeg met dikke wallen onder de ogen zijn kopij in, waarin alweer het een en ander was verzwegen. Schrijven over het meiske, dat hem huilend toevertrouwde, dat haar vriend met een ander onder de struiken in het Kralingse Bos lag te rotzooien, deed hij liever niet.
Netzomin als hij onthulde, dat Berry Visser een verre neef van hem was, maar dat hoorde hij pas weken nadat de 'Stamping Grounds´ in Kralingen tot rust waren gekomen.

Helaas dus geen tweede popfestival. Dat is op het laatste moment afgelast!

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.