Discovery brengt serie over ‘havenhelden’ van Rotterdam
De gewone werkers in de Rotterdamse haven komen eindelijk in een televisieserie aan bod. Bijna alle media hebben alleen maar aandacht voor de ‘coryfeeën’, de belangrijke leidinggevende mensen. Discovery Channel zendt de televisieserie ‘De Haven van Rotterdam’ uit elke zondag vanaf 30 april tot en met zondag 4 juni om 21.00 uur.
In boekvorm zijn al diverse banen geportretteerd, evenals in het vakblad voor de haven MainPort. Een aantal boeken (in totaal vijf) is verkrijgbaar bij Coolegem Media via www.mooieschepenenbanen.nl of in de boekhandel. Daarin worden zij (anderen dan op Discovery Channel) over hun werkzaamheden geïnterviewd. Een douanier die met honden verboden drugstransporten in containers opspoort, een commerciële duiker, een kapitein van een sleepboot, sjorders, een werknemer die gasconcentraties meet in containers en vele anderen. Allemaal havenwerkers die zoals een Rotterdamse uitdrukking aangeeft ‘hun klauwen laten wapperen’.
Maar het is mooier videobeelden van hen te maken in hun werkzaamheden. Dat doet dus Discovery Channel. Er zijn ruim 90.000 banen in de Rotterdamse haven, veruit de grootste van Europa en een van de grootste van de wereld. Jaarlijks komen er ruim 29.000 zeeschepen aan en vertrekken ook weer. Er liggen ruim 100.000 binnenvaartschepen jaarlijks aan in de haven. Met zijn allen behandelen de havenwerkers ruim 461 miljoen ton goederen.
Het havengebied strekt zich uit over 45 kilometer (vanuit het centrum van Rotterdam) met de nieuwe Maasvlakte 2 als nieuwste gebied in de Noordzee. De werkgelegenheid, direct en indirect omdat ook banen buiten Rotterdam worden meegerekend, is in totaliteit 175.000 arbeidsplaatsen. De toegevoegde waarde is ruim 20 miljard euro en bedraagt 3 procent van het bruto nationaal product.
Foto zakkendragers enz.:In het begin van de vorige eeuw waren zakkendragers aan de orde van de dag in de haven. (Archieffoto Rotterdam)
Nog een feit: over het hele jaar 2015 waren er 76.527 scheepsbewegingen. Beduidend meer dan de optelsom van erin en eruit. Dat komt omdat ook veel schepen van de ene naar de andere ligplaats verhalen en door een flink aantal ’zeezwaaiers’ die heel even op zee omkeren. Met name met feeders in de containervaart is dat nogal eens het geval.
De tv-serie volgt de mannen en vrouwen die dit allemaal mogelijk maken. De stoere sjorders Rachid en Karel die zeecontainers vastzetten tot Albert en Jeanet van de ‘Zwarte Bende’ die de schepen controleren op de mogelijke aanwezigheid van drugs. Klaas en Han vormen met hun sleepboot een onmisbare schakel in de haven. Tomas spoort de opgehoopte gassen op in containers die worden toegevoegd om ongedierte te bestrijden. Hij verwijdert die ook voordat ‘strippers en stuffers’ de containers betreden.
Discovery Channel noemt hen ‘de helden van de haven’. Daarmee is niks verkeerds gezegd. Ze zijn over het algemeen wél bescheiden en voeren hun werkzaamheden uit om aan inkomen te komen. Scholing (minstens mbo-opleiding) is tegenwoordig een vereiste in de haven. De tijd dat ongeschoolden nog in de haven als ‘zakkendragers’ werk konden vinden is al lang voorbij. Zij werden nog geronseld en waren afhankelijk van de drukte in de haven.
Uit de diverse arbeidsmarktverkenningen van de ondernemersorganisatie Deltalinqs en het Havenbedrijf Rotterdam blijkt dat het met de werkgelegenheid in de Rotterdamse haven de komende jaren goed zit. Economisch slechte omstandigheden voorbehouden groeit het werk gestaag. Verrassend groeide de containeroverslag in 2017 met 8 procent in het eerste kwartaal van 2017. Gemeten naar standaardcontainers van 20 voet in aantallen. In tonnen overslag zelfs met 10,8 procent.
Het is goed dat Discovery Channel aandacht besteed aan de gewone havenwerkers. Er zijn nog vele Rotterdamse burgers die hun hart aan de maritieme wereld en de haven hebben verpand. Het is dan ook jammer dat de vrije en onafhankelijke pers veel te weinig het belang ziet van de haven voor de stad Rotterdam. Klachten hebben de havenwerkers nauwelijks over hun werkgever. Hooguit over hun arbeidsvoorwaarden in het algemeen. Vooral de beloning.
Foto uit boek:Twee werknemers die containers controleren op foute gassen. Foto Ries van Wendel De Joode uit boek Mooie Schepen en Banen