Kloppend hart van de hulpverlening

03 januari 2018 door de redactie
Kloppend hart van de hulpverlening
Foto: de Noodcentrale

In het nieuwe, zesdelige programma ‘De Noodcentrale’ schetst de EO een indringend beeld van de verborgen helden achter de noodnummers 112 (spoed met sirene) en 0900-8844 (geen spoed, wel politie). De kijker maakt kennis met enkele centralisten van de politie, die alle inkomende telefoontjes in een split-second moeten inschatten. Is de persoon aan de lijn verward of in levensgevaar? ‘De Noodcentrale’ is een uniek programma vol echte verhalen over een bijzonder en onmisbaar beroep.

In Nederland behandelen centralisten van de politie miljoenen noodoproepen per jaar. De kijker van ‘De Noodcentrale’ luistert mee met een aantal van deze gesprekken en wordt zo onderdeel van een pakkend hoorspel. “Centralisten zijn de eerste hulpverleners die mensen bijstaan op cruciale momenten in hun leven”, zegt eindredacteur Nanette Zonnenberg namens de EO. “De politieman op straat krijgt veel aandacht, terwijl de achterwacht onderbelicht is. Die onzichtbaarheid werkt ook agressie in de hand. Hoog tijd dat we kennismaken met de helden achter de noodnummers.”

Hart van de hulpverlening
De meldkamer is het kloppend hart van de hulpverlening: alle verhalen komen hier samen. Soms is de centralist getuige van dramatische gebeurtenissen, op andere momenten van ontroerende of zelfs grappige verhalen. De camera’s volgen centralisten in vier meldkamers verspreid over het land: Eindhoven, Groningen, Maastricht en Rotterdam. Zo ontstaat een indrukwekkend beeld van het belangrijke werk dat centralisten op zich nemen, de grote verantwoordelijkheid die zij dragen en de betekenis van hun werk voor wie hen belt.

Wat zou jij doen?
Het meeslepende televisieprogramma stelt de kijker voortdurend voor de keuze. Wat zou jij doen in een soortgelijke situatie? “Zo’n fascinerende, spannende blik achter de schermen hebben we in Nederland nog niet eerder op televisie gezien”, zegt Zonnenberg.

Privacy
Bij de totstandkoming van ‘De Noodcentrale’ is met grote zorgvuldigheid omgegaan met privacy. Alle mogelijke manieren zijn gebruikt om ervoor te zorgen dat de bellers door niemand herkend worden. Persoonsgegevens zijn in de montage weggelaten of veranderd en alle inkomende oproepen zijn opnieuw ingesproken.

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.